Ciągle się kłócicie? Ta gra uratuje polskie rodziny
Pamiętacie tę kampanię?
Micasa
Micasę przygotował Instytut Spraw Publicznych oraz agencja reklamowa Performate. Program udostępniono w marcu 2016 roku, więc przy tych kilku tysiącach graczy ciężko mówić o szalonym zainteresowaniu.
Autorzy liczyli, że gra "odczaruje" obowiązki domowe i "włożyć w nie więcej emocji i ekscytacji". Tak tłumaczy to w "Rzeczpospolitej" Aleksandra Niżyńska z Instytutu Spraw Publicznych, współtwórczyni gry.
Jak grać? Według instrukcji z Google Store grę musi ściągnąć każde z obojga partnerów. Po połączeniu kont mogą rywalizować, zdobywając punkty za wcześniej wyznaczone zadania domowe.
Czy zmiana jest potrzebna?
Według książki "Nieodpłatna praca kobiet" z 2007 roku (oby dane były mocno nieaktualne) pranie robi 95 proc. kobiet i 1 proc. mężczyzn, obiad gotuje odpowiednio 90 proc. pań i 3 proc. panów. Na codzienne zakupy chodzi 74 proc. kobiet i 18 proc. mężczyzn. Śniadanie szykuje 73 proc. kobiet i 9 proc. mężczyzn.
Z drugiej strony to mężczyźni wykonują w domu drobne naprawy (82 proc.), odnawiają mieszkania (78 proc.). Dywany trzepie co drugi.
Zmiana jest konieczna!
Ekonomiści wyliczyli, że czas, który kobieta przepracowuje, wykonując prace w domu, równy jest średniej krajowej. Po przeliczeniu na pensje 6 milionów polskich kobiet zajmujących się tylko domem kazałoby sobie płacić 144 mld zł rocznie.
Praca kobiet to nie tylko pieniądze, ale i czas. Według danych GUS pracująca mężatka z dziećmi przepracowuje dodatkowo w domu 4 godz. i 54 minuty. Ich partnerzy odpowiednio 2 godz. i 33 minuty. Ciężko tu mówić o równości.
Czy Micasa działa?
W czerwcu programu używało ponad 6 tys. użytkowników, z czego nieco więcej kobiet (3,2 tys.) niż mężczyzn (ok. 3 tys.). W raporcie autorów gry czytamy, że już po pierwszym miesiącu wśród par korzystających z aplikacji MICASA różnica w podziale domowych obowiązków między kobietami i mężczyznami wynosiła 18 proc., a w czerwcu jest jeszcze lepiej! Różnica, jaka dzieli kobiety od mężczyzn, to zaledwie 12 proc.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
{:external}