Tak powstaje opancerzona limuzyna
Auto naszego prezydenta
Głowy państw oczekują od limuzyn nie tylko komfortu, ale również odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Nic zatem dziwnego, że największe marki premium mają w ofercie specjalne wersje flagowych modeli. Nie inaczej jest w przypadku BMW, które dla najbardziej wymagających klientów przygotowuje wariant opancerzony limuzyny Serii 7. To wersja High Security, którą podczas pechowego wypadku podróżował prezydent Andrzej Duda.
Mocniejszy wariant
BMW oferuje dwie wersje tej pojazdu – 750Li oraz 760Li. Nasz prezydent porusza się tym drugim, wyższym modelem wyposażonym w silnik V12. Samochód jest kuloodporny zgodnie ze standardem VR7. BMW twierdzi jednak, że wszystkie nieprzeźroczyste powierzchnie nadwozia zapewniają wyższy poziom ochrony
balistycznej - VR9.
Integralność to ważny element
Koncepcję zabezpieczeń opracowano równolegle z konstruowaniem seryjnego samochodu. Zrobiono to w taki sposób, by zabezpieczenia były integralnie i technologicznie wbudowane w proces produkcji pojazdu w zakładach do BMW.
Niezły klocek!
Poszczególne elementy podwozia są dostosowane do zwiększonej masy pojazdu (może ważyć ponad 4 tony) wynikającej z zastosowania opancerzenia. Stąd wzmocnione zawieszenia kół, amortyzatory i ich mocowania w nadwoziu należą do zestawu komponentów dostosowanych do konkretnej wersji produkowanego pojazdu.
Tak jest zabezpieczone
Auto ma opancerzone drzwi, dach, słupki, przednią części podłogi oraz przegrody bagażnika. By zachować odpowiednią szczelność, specjalne płyty pancerne dokładnie odpowiadają kształtem elementom nadwozia, w które są wbudowywane.
Bardzo grube szyby
Podwozie pojazdu opancerzono specjalnymi płytami, by chroniły podróżujących w razie eksplozji ładunku pod samochodem. Kolejnym zabezpieczeniem jest kuloodporne oszklenie nadwozia, mające grubość nawet 6 cm. Jego wielowarstwowa laminowana struktura ma zapewniać odpowiednią wytrzymałość. Szyby pokryte są od wewnątrz warstwą poliwęglanu, dzięki czemu pasażerom nie grozi poranienie odłamkami szkła.
Czas zajrzeć do środka.
W BMW Serii 7 High Security dostępny jest interkom z ukrytymi mikrofonami i głośnikami, umożliwiający bezpieczne porozumiewanie się z osobami na zewnątrz samochodu bez konieczności otwierania okien lub drzwi. Oferowany jest też alarm przeciwnapadowy, system gaśniczy z czujnikami temperatury, umożliwiający zgaszenie pożaru w przedziale silnikowym lub pod samochodem. Wyposażenie dodatkowe obejmuje też specjalne uchwyty na broń.
Atak gazowy? To nie problem
Jeśli system ochrony wnętrza zostanie załączony z powodu nadmiernego stężenia gazów, wszystkie okna zamkną się automatycznie. Komputer uruchomi centralny zamek, zamknie zawory dopływu powietrza oraz system wentylacji. Do wnętrza pojazdu będzie doprowadzone świeże powietrze.
Co pod maską?
BMW standardowo w „siódemce” 760Li High Security ogranicza prędkość elektronicznie do 210 km/h. Opancerzone auto jest w stanie osiągnąć setkę w 6,2 s. Wszystko to za sprawą dwunastocylindrowego silnika o mocy 544 KM i 750 Nm momentu obrotowego. To jednak dane podawane przez BMW. O tym, jakie konkretnie osiągi ma prezydencka limuzyna, wie z pewnością tylko Biuro Ochrony Rządu. Być może poczyniono w tej kwestii jakieś zmiany. Ile taki samochód kosztuje? Tego nie wiadomo. Z powodzeniem można jednak uznać, że dużo.