Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku gotowy
Huczne otwarcie
Budowę rozpoczęto w 2011 r. Teraz tunel połączy Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym.
Kluczowy odcinek trasy
Gdańsk jest jednym z wielu polskich miast zmagających się z przestarzałą infrastrukturą drogową i stale rosnącym natężeniem ruchu. Nowy tunel rozwiąże jednak tylko część problemów komunikacyjnych miasta. Oddana właśnie inwestycja to strategiczny odcinek Trasy Słowackiego, która obok Trasy Sucharskiego stanowi tzw. ramę komunikacyjną Gdańska.
Z tunelu zapewne skorzystają gdańszczanie jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco centrum miasta, wpływając na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – powiedział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz w trakcie uroczystości otwarcia.
Prestiżowa inwestycja
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą to jedna z największych inwestycji w Gdańsku w ostatnich latach. Otwarty ciąg komunikacyjny ma 1,4 km długości, a miejscami sięga głębokości 35 metrów.
Inauguracja
Przeprawę otworzono w niedzielę o 10:30. Pierwszymi podróżnymi był prezydent Gdańska wraz ze zwycięzcą licytacji, która odbyła się w ramach styczniowego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Szczęśliwiec zapłacił za tę przyjemność 824 zł.
Opóźnienie
Zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r., jednak w trakcie prac aż trzy polskie firmy zajmujące się realizacją inwestycji ogłosiły upadłość, w tym m.in. Hydrobudowa Polska. Inwestycję dokończyła hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain. Na opóźnienie miały też wpływ trudności przy budowie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej w przypadku awarii czy pożaru - podaje Polska Agencja Prasowa.