Chiny otwierają najwyższy most świata. Nowy rekord
W południowych Chinach otwarto najwyższy most na świecie. Huajiang Grand Canyon Bridge łączy odległe regiony prowincji Guizhou, skracając podróż przez kanion z ponad godziny do zaledwie minuty.
W prowincji Guizhou w południowych Chinach oddano do użytku Huajiang Grand Canyon Bridge – obecnie najwyższy most na świecie. Konstrukcja wznosi się na wysokość 625 metrów nad rzeką Beipan, przewyższając o niemal 180 metrów Empire State Building.
Całkowita długość mostu to 2 890 metrów, a główne przęsło mierzy 1 420 metrów, co pozwoliło pobić dotychczasowy rekord należący do mostu Duge, również zlokalizowanego w Guizhou.
Dotychczasowa podróż przez kanion Huajiang trwała ponad godzinę. Dzięki nowemu mostowi ten sam odcinek można pokonać samochodem w nieco ponad minutę.
Tajemnicze zjawisko nad Hiszpanią. Nagrania świadków
Ten superprojekt, który przecina "pęknięcie Ziemi", będzie pierwszym na świecie tego typu w obu kierunkach. To kolejny dowód na siłę chińskiej infrastruktury - mówił Zhang Shenglin, główny inżynier Guizhou Highway Group, cytowany przez "China Daily" na etapie 95 proc. zaawansowania prac.
Most wyposażono w szybki szklany wyciąg, który umożliwia turystom dotarcie do kawiarni położonej 792 metry nad rzeką. Dodatkowo powstała szklana kładka o wysokości 579 metrów oraz platforma do skoków na bungee, co wpisuje się w szerszy plan rozwoju turystyki w regionie.
Wyzwania techniczne i bezpieczeństwo konstrukcji
Podczas budowy inżynierowie musieli zmierzyć się z licznymi trudnościami, takimi jak stabilizacja stromych zboczy, silne wiatry czy kontrola temperatury betonu. Mimo tych wyzwań projekt ukończono przed terminem.
Ten most to efekt ciężkiej pracy całego zespołu. Odejście z budowy jest dla mnie słodko-gorzkie, ale to nie koniec, a początek nowego rozdziału - powiedział Tian Hongrui, technik pracujący przy projekcie, w rozmowie z CCTV.
Budowa rozpoczęła się w styczniu 2022 r., a zakończyła 28 września 2025 r. Stalowy most wiszący przenosi ruch ekspresowej trasy Guizhou S57 Liuzhi–Anlong. Koszt inwestycji wyniósł ok. 2,1 mld juanów (ok. miliard złotych).
Testy bezpieczeństwa przeprowadzono w sierpniu. Inżynierowie wykorzystali 96 ciężarówek do symulacji obciążenia ruchem, a ponad 400 czujników monitorowało kluczowe elementy konstrukcji. Przedstawiciele projektu, cytowani przez lokalne media, określili testy jako udane.
W prowincji Guizhou znajduje się obecnie ponad 32 tys. mostów, podczas gdy w latach 80. było ich mniej niż 3 tys. Prawie połowa ze 100 najwyższych mostów świata powstała właśnie w tym regionie.