Cztery minuty przed katastrofą. Zbadano czarne skrzynki samolotu Jeju Air
Pod koniec grudnia ubiegłego roku na lotnisku Muan w Korei Południowej doszło do katastrofy Boeinga 737-800 linii Jeju Air. Czarne skrzynki samolotu przestały rejestrować dane cztery minuty przed zderzeniem z betonową konstrukcją.
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, Amerykańska Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) przeanalizowała rejestrator danych lotu (FDR) oraz rejestrator głosu w kokpicie (CVR) rozbitego samolotu. Ustalono, że oba urządzenia przestały rejestrować dane na cztery minuty przed uderzeniem w betonową zaporę na końcu pasa startowego. Początkowo analizowano tylko FDR, który uległ uszkodzeniu, jednak później do USA wysłano także CVR z powodu braków w danych.
Agencja Yonhap podała, że o godz. 8.57 kontrolerzy lotów ostrzegli załogę przed możliwym zderzeniem z ptakami. Dwie minuty później kapitan nadał sygnał "mayday". Rejestratory FDR i CVR przestały działać o godz. 8.59, co utrudnia analizę zdarzeń między wezwaniem pomocy a zderzeniem.
Katastrofa miała miejsce 29 grudnia o godz. 9.03 czasu lokalnego. Samolot, lądując bez otworzonego podwozia, uderzył w betonową konstrukcję, co spowodowało natychmiastowy pożar. Na pokładzie znajdowało się 181 osób, z których uratowano dwie, 179 osób zginęło.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lepsza Grenlandia w rękach Trumpa niż Putina? "To na pewno"
Dalsze działania
Ministerstwo transportu Korei Południowej zapewniło, że dołoży wszelkich starań, aby ustalić przyczynę katastrofy. Analizowane są dostępne dane z czarnych skrzynek, nagrania z kamer lotniskowych, rozmowy z wieżą kontroli lotów oraz wrak samolotu. W jednym z silników znaleziono ptasie pióra, co może wskazywać na zderzenie z ptakami.
Dwie osoby przeżyły katastrofę i zostały przewiezione do szpitala. Władze Korei Południowej zapowiedziały pilne kontrole bezpieczeństwa w liniach lotniczych po tym tragicznym wypadku. Dodatkowo, ministerstwo transportu zleciło kontrolę wszystkich samolotów Boeing 737-800 znajdujących się w kraju, aby zapobiec potencjalnym tragediom.
Katastrofa ta była jednym z najtragiczniejszych wypadków lotniczych w historii Korei Południowej, wywołując dyskusję na temat poprawy środków bezpieczeństwa w lotnictwie.