Naukowcy w szoku. Nie uwierzysz, co jedli górnicy 2,7 tys. lat temu

Archeolodzy dokonali przełomowego odkrycia, które zaskoczyło nawet ich samych. Okazuje się, że ludzie z epoki brązu stosowali dość wyrafinowaną dietę, obejmującą m.in.... dojrzewający ser z niebieską pleśnią i piwo.

Naukowcy w szoku. Nie uwierzysz, co jedli górnicy 2,7 tys. lat temu
Odkrycie zdziwiło nawet naukowców (Twitter, NhM Naturhistorisches Museum Wien)

Nie jest tajemnicą, że piwo i ser pleśniowy idą w parze – ale nowe badanie pokazuje, jak głęboko sięgają korzenie tego kulinarnego duetu. Analiza próbki ludzkich ekskrementów znalezionych w sercu kopalni Hallstatt w austriackich Alpach ujawniła, że górnicy już prawie 3 tys. lat temu jeśli ser pleśniowy i pili piwo.

Wyszukana dieta w epoce brązu

Frank Maixner, mikrobiolog z Instytutu Badawczego Eurac w Bolzano we Włoszech i główny autor raportu był zaskoczony, gdy dowiedział się, że górnicy z epoki brązu byli wystarczająco zaawansowani, by "celowo wykorzystywać fermentację" w kuchni.

Moim zdaniem jest to bardzo wyrafinowane. To jest coś, czego się nie spodziewałem - powiedział Maixner, cytowany przez "The Guardian".

Według naukowców odkrycie jest najwcześniejszym dowodem dojrzewania sera w Europie. I chociaż spożycie alkoholu jest z pewnością dobrze udokumentowane w starszych pismach i dowodach archeologicznych, odchody górników zawierały pierwszy molekularny dowód spożycia piwa na kontynencie w tamtym czasie.

Trwa ładowanie wpisu:facebook
Staje się coraz bardziej oczywiste, że nie tylko wyrafinowane były prehistoryczne praktyki kulinarne, ale także, że złożone przetworzone produkty spożywcze oraz technika fermentacji odegrały znaczącą rolę w naszej wczesnej historii żywności - powiedział Kerstin Kowarik z Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu.

W mieście Hallstatt wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO sól jest wydobywana od ponad 3000 lat. Górnicy spędzali w kopalni całe dnie, pracując, jedząc i załatwiając swoje potrzeby fizjologiczne. To dzięki stałej temperaturze około 8 st. C i wysokiemu stężeniu soli w kopalni szczególnie dobrze zachowały się ekskrementy pracowników sprzed kilku tysięcy lat.

Naukowcy zbadali również dietę górników, która składała się głównie ze zbóż, niektórych owoców oraz fasoli i mięsa jako źródła białka. Główną różnicą w stosunku do dzisiejszych jadłospisów jest stopień przetworzenia żywności, który w tamtym czasie był bardzo niski.

Zmienił się ludzki mikrobiom

Jednym z innych ustaleń badania był skład mikroflory górników, czyli bakterii obecnych w ich ciałach. W czterech badanych próbkach mikrobiom był bardzo podobny do tego w nowoczesnych populacjach niezachodnich, które prowadzą bardziej tradycyjny styl życia.

Sugeruje to "niedawną zmianę" w mikrobiomie ludzi uprzemysłowionych, "prawdopodobnie ze względu na nowoczesny styl życia, dietę lub postęp medycyny" – czytamy w badaniu, które zostało opublikowane w czasopiśmie "Current Biology" w środę.

Zobacz także: Skamielina sprzed 80 mln lat. Zaskakujące odkrycie po powodzi w Nowej Zelandii