o2 - Serce Internetu
  • QUIZY
SSŃ

Niesamowite odkrycie naukowców. Najmniejszy gad na świecie

Podziel się

Naukowcy odkryli prawdopodobnie najmniejszego gada na ziemi - podgatunek kameleona wielkości nasionka. Dwa małe osobniki zostały odkryte przez niemiecko-madagaskarski zespół ekspedycyjny na Madagaskarze.

Niesamowite odkrycie naukowców. Najmniejszy gad na świecie
Naukowcy odkryli najmniejszego gada na świecie (Wikipedia)
bECTywut

Samiec Brookesia nana ma długość zaledwie 13,5 mm. To najmniejszy z około 11500 znanych gatunków gadów, zgodnie z Bawarskim Państwowym Zbiorem Zoologicznym w Monachium. Samica jest znacznie większa i ma około 29 mm. Niestety mimo wysiłków nie udało się jeszcze zlokalizować innych osobników.

Najmniejszy kameleon na ziemi zagrożony

"Nowo odkryty kameleon jest występuje tylko z zdegradowanych górskich lasów deszczowych w północnym Madagaskarze i może być zagrożony wyginięciem" - napisano w czasopiśmie Scientific Reports. Gatunek poluje na roztocza i ukrywa się nocą przed drapieżnikami w źdźbłach trawy.

bECTywuv
Siedlisko nano-kameleona zostało niestety wylesione, ale obszar ten został niedawno objęty ochroną, więc gatunek przetrwa - powiedział Oliver Hawlitschek, naukowiec z Centrum Historii Naturalnej w Hamburgu

W swoim raporcie naukowcy zalecili, aby kameleon został wymieniony jako krytycznie zagrożony. Gatunek na znaleźć się na Czerwonej Liście Zagrożonych Gatunków Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN), aby pomóc chronić go i jego siedliska.

bECTywuB