JKM

Niezwykłe odkrycie na pustyni. Naukowcy oniemieli

Podziel się:

Południowo-środkowa Sahara skrywa pod warstwami piasku ważące razem blisko 20 ton szkielety dinozaurów. To jedno z największych tego typu odkryć w Afryce. Z powodu pandemii koronawirusa wykopaliska muszą jednak poczekać.

Niezwykłe odkrycie na pustyni. Naukowcy oniemieli
Na nigerskiej pustyni odkryto blisko 20 ton kości dinozaurów (Getty Images)

Odkrycie nigerskich naukowców rozpaliło marzenia państwa o światowej klasy wystawie. Wszystko pokrzyżował jednak COVID-19. Kraj zmaga się z kolejną falą zakażeń koronawirusem.

Te wykopaliska to część naszej tożsamości kulturowej. Ale ratowanie życia mieszkańców jest najważniejsze – podkreślił archeolog z Instytutu Badań nad Naukami o Człowieku w Niamey Boubé Adamou.

Przełomowe wykopalisko w Nigrze. Kraj chce otworzyć dwa nowe muzea

Niger jest w dużej mierze krajem pustynnym. Połacie piasku pokrywają blisko dwie trzecie powierzchni kraju. Paleontolodzy przedzierają się przez terytoria kontrolowane przez uzbrojonych bojowników, aby dotrzeć do centrum wykopalisk.

W całej historii na terenie kraju odnaleziono wiele szkieletów dinozaurów, większość z nich trafiła jednak do Europy i Ameryki Północnej. Powody takiego stanu rzeczy są równie praktyczne, co frustrujące – państwa nie stać na odpowiednie ich eksponowanie w stałej temperaturze. Najlepsze nigerskie muzeum walczy ponadto z plagą termitów.

Tym razem archeolodzy zapewniają jednak, że stanie się inaczej. Podkreślają, że to przełomowe znalezisko. Odkryte kości dinozaurów mają być najbardziej zróżnicowaną mieszanką pozostałości po wymarłych gigantach w historii.

Miejscowi naukowcy połączyli siły z wybitnym amerykańskim paleontologiem z Uniwersytetu Chicagowskiego Paulem Sereno. Od dziesięcioleci przewodzi on ekspedycjom w Nigrze. Jego odkrycia pozwoliły dopisać do listy dinozaurów dziewięć nieznanych wcześniej gatunków.

Dzięki amerykańskiemu badaczowi w Nigrze mają powstać dwa nowe muzea. Jedno ma znaleźć się w stolicy kraju, a drugie w pustynnym regionie Agadez. Do obu mają trafić eksponaty przechowywane obecnie w prywatnym laboratorium Serano w Chicago.

Najlepsze miejsce dla bezcennych okazów w jakimkolwiek kraju jest na wystawie. Eksponowane szkielety stają się skarbami narodowymi – powiedział Sereno.

Niger chce eksponować kości dinozaurów. Plany pokrzyżowała pandemia

Niger już przeznaczył tę ziemię pod budowę muzeów. Projekt ma nosić nazwę NigerHeritage i kosztować dziesiątki milionów dolarów. Według władz, sponsorować ma go m.in. Bank Światowy oraz inni darczyńcy.

Plany budowy muzeum zamarły jednak, gdy wybuchła pandemia. Pod piaskiem na Saharze znajduje się obecnie 20 ton niezabezpieczonych kości dinozaurów. Zagrożeniem mogą być złodzieje oraz zapadające się piaskowe wydmy.

Badania archeologiczne są ogromnym obciążeniem dla jednego z najbiedniejszych krajów na Ziemi. Niger osiągnął rekordową liczbę przypadków koronawirusa i zgonów w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Od początku pandemii odnotowano tam ponad 4656 infekcji i 167 ofiar śmiertelnych koronawirusa.

W tym samym okresie nasiliły się także ataki grup ekstremistycznych. Bojownicy Państwa Islamskiego zorganizowali 2 stycznia najkrwawszą zasadzkę od lat. Ekstremiści zamordowali co najmniej 100 osób w dwóch południowo-zachodnich wioskach.

Obejrzyj także: Odkryli szkielet lagerpetona. Zaskakujące wyniki badań