Oburza go "moda" w polskich kościołach. "Poliestrowe obrusy i plastik"
Bogato zdobione polichromie, zabytkowe rzeźby... nie każdy kościół w Polsce jest kościołem Mariackim. Bywa jednak, że i te zabytkowe świątynie, są przystrajane w sposób, które zdaniem niektórych nie licuje z powagą danego miejsca. Wśród krytykujących polskie kościoły za ich wnętrza znalazł się projektant PLICH.
Projektant przyznał, że wystrój wnętrz polskich kościołów często razi go w oczy, gdyż nie współgra z zabytkowymi rzeźbami czy pięknymi polichromiami.
To, co PLICHa razi najbardziej, to tanie tkaniny, wykorzystywane do dekoracji.
Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?
Te tkaniny często są białe, a co więcej – kiepskiej jakości, więc jak się patrzy na obraz tych polichromii, rzeźb, złoceń, to jest zgrzyt. To, co mnie właśnie raziło, jeszcze nawet w dzieciństwie, to białe poliestrowe obrusy, które może jeszcze pamiętają lata 70., i przepiękne polichromie albo białe, plastikowe wazony i przepiękne rzeźby z XVII, XVIII czy XIX wieku – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle PLICH.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Projektant dodaje, że nie ma wiedzy o wszystkich kościołach w Polsce, ocenia jedynie te, które zna.
Moda w kościele
Dla wielu osób moda to wręcz religia, a ubrania i dodatki od projektantów to obiekty kultu.
Nie zawsze jednak dochodzi do połączenia obu tych sfer w sposób inny, niż przedstawienie boskich postaci danej wiary na ubraniach czy dodatkach konkretnego projektanta, którego celem jest zazwyczaj wywołanie kontrowersji.
Czytaj także: Cios w Kościół. "Jesteśmy na zakręcie"
Jednak tym razem moda z Kościołem przeniknęła się w inny sposób - w postaci projektu "Modny ołtarz". PLICHowi zaproponowano wykonanie projektu ołtarza dla Zakonu Ojców Pijarów w Krakowie.
Projektant postawił na niecodzienne połączenie kolorów, jakiego praktycznie nie widuje się w kościołach.
Wprowadziłem tkaniny, które są intensywne w kolorze. Ten ołtarz w części jest turkusowo-srebrny, zaproponowałem więc dużą płachtę materiału żakardowego w intensywnym różu ze srebrem, do tego dobrałem koronki, które są w kolorach polichromii. Bardzo ciekawa propozycja i efekt jest zadowalający – podkreślił projektant w rozmowie z Newseria.pl.
PLICH ma nadzieję, że to nie ostatni tego typu projekt i że inne kościoły, zadowolone z efektu, również będą się zgłaszały do współpracy.