Jan Manicki
Jan Manicki|

Pierwsza taka w historii. Naukowcy pokazali trójwymiarową mapę wszechświata

Amerykańscy badacze opublikowali najbardziej szczegółową mapę wszechświata w historii. Trójwymiarowa projekcja pokazuje położenie galaktyk oddalonych od Ziemi nawet o pięć miliardów lat świetlnych. W sumie znalazło się na niej 7,5 mln gwiezdnych układów. Naukowcy twierdzą, że publikacja pomoże lepiej zrozumieć zagadnienia związane z ciemną energią.

Pierwsza taka w historii. Naukowcy pokazali trójwymiarową mapę wszechświata
Naukowcy pokazali szczegółową mapę wszechświata (Lawrence Berkeley National Laboratory)

Mapa wszechświata została zaprezentowana przez badaczy z Lawrence Berkeley National Laboratory. Jest efektem siedmiu miesięcy pracy z wykorzystaniem Instrumentu Spektroskopii Ciemnej Energii (DESI, z ang. Dark Energy Spectroscopic Instrument).

Jedna kropka na mapie reprezentuje jedną galaktykę. Każda z nich składa się z od stu miliardów do nawet biliona gwiazd. Mapa pokazuje układy gwiezdne w kierunku konstelacji Panny, oddalone od Ziemi nawet o 5 mld lat świetlnych.

Jest w tym dużo piękna – ocenił Julien Guy z laboratorium w Berkeley. – W rozkładzie galaktyk na mapie 3D znajdują się ogromne gromady, włókna i puste przestrzenie. To największe struktury we wszechświecie. Można w nich znaleźć ślady bardzo wczesnego wszechświata i historię jego ekspansji – podkreślił astrofizyk.
Trwa ładowanie wpisu:twitter

Tworzą szczegółową mapę wszechświata. Będzie gotowa w 2026 roku

Badacze zapowiadają, że to dopiero początek prac z wykorzystaniem DESI. Astrofizycy chcą co miesiąc dodawać do mapy ponad milion nowych galaktyk. Projekt zostanie ukończony dopiero w 2026 roku. Mapa ma docelowo przedstawiać ponad 35 milionów gwiezdnych układów.

DESI to nowoczesny instrument połączony z teleskopem teleskopem Ritcheya–Chrétiena im. Nicholasa U. Mayalla. Kosmiczna "luneta" o średnicy zwierciadła wynoszącej 4 metry mieści się Kitt Peak w Arizonie.

DESI pozwala rejestrować przebłyski światła docierającego do Ziemi z kosmosu. Składa się z 5 tys. włókien optycznych, rozmieszczonych z dokładnością do 10 mikronów. Swoim zasięgiem obejmuje ponad jedną trzecią nieba.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

To nie koniec badań. Chcą odpowiedzieć na pytania o powstanie wszechświata

Detektor poszukuje nieregularności (zmarszczek) w rozkładzie galaktyk, wskazujących na wahania w gęstości widocznych cząstek barionów (normalnej materii we wszechświecie). Zjawisko to nazywane jest barionowymi oscylacjami akustycznymi (BAO).

Szczegółowe badania mają odpowiedzieć na pytania astrofizyków o tempo ekspansji tzw. wczesnego wszechświata, tuż po Wielkim Wybuchu. Zdaniem naukowców pomogą zrozumieć problem ciemnej energii. Badacze podkreślają, że może stanowić ona 70 proc. wszechświata i jest najprawdopodobniej siłą napędową jego ekspansji.

Obejrzyj także: Kosmiczna sensacja. Odkryto egzoksiężyc spoza naszego Układu Słonecznego