Przetrwały dekady. Warszawskie warsztaty wagonowe zabytkiem
Warsztaty wagonowe Kolei Warszawsko-Terespolskiej w Warszawie oficjalnie wpisano do rejestru zabytków. Decyzję w tej sprawie podjął mazowiecki konserwator zabytków Marcin Dawidowicz. To oznacza, że obiekt zyska formalną ochronę i będzie zachowany dla przyszłych pokoleń.
Najważniejsze informacje
- Warsztaty wagonowe przy ul. Chodakowskiej 100 w Warszawie uznane za zabytek.
- Budynek przetrwał działania wojenne i powojenną przebudowę.
- Stanowi świadectwo rozwoju kolei w Królestwie Polskim.
Historyczne znaczenie warsztatów
Warsztaty wagonowe Kolei Warszawsko-Terespolskiej, zlokalizowane przy ul. Chodakowskiej 100, zostały wpisane do rejestru zabytków. Decyzję tę podjął mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków, Marcin Dawidowicz. Budynek ten pełnił kluczową rolę jako zaplecze techniczne dla Drogi Żelaznej Warszawsko-Terespolskiej, otwartej w 1866 r.
Zabudowania warsztatowe uległy zniszczeniu w pożarze w 1899 r., a większość z nich przeniesiono na Pelcowiznę. Obecna hala, wzniesiona na początku XX w., służyła do bieżących napraw taboru. Jest to jedyny budynek z zaplecza technicznego stacji Warszawa Wschodnia, który przetrwał II wojnę światową oraz powojenną przebudowę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wielkie odkrycie na Mazurach. Syn rolnika znalazł skarb
Nowy zabytek w Warszawie
Budynek dokumentuje historię kolei warszawskich, w tym trzeciej linii kolejowej w Królestwie Polskim, łączącej Warszawę z Kijowem. Jest także świadectwem historycznego zagospodarowania stacji Terespolskiej, gdzie znajdowały się zniszczone podczas wojny parowozownia i inne budynki warsztatowe.
Pomimo licznych przekształceń, budynek zachował swoją pierwotną formę z początku XX w. oraz techniczne rozwiązania z okresu międzywojennego.
Tym samym budynek Warsztatów Wagonowych Kolei Warszawsko-Terespolskiej przy ul. Chodakowskiej 100 w Warszawie jest świadectwem rozwoju i przekształceń myśli technicznej w I połowie XX w. - podkreślił konserwator.
Decyzja o wpisaniu warsztatów do rejestru zabytków podkreśla ich znaczenie dla dziedzictwa kulturowego Warszawy. To nie tylko ochrona architektury, ale także zachowanie pamięci o rozwoju kolei w regionie.