Rosja grozi Polsce. Chodzi o inwestycję dotyczącą bezpieczeństwa Polski

Rosja grozi Polsce zablokowaniem budowy kanału wodnego przez Mierzeję Wiślaną, którego celem jest zrobienie z Elbląga portu morskiego - informuje serwis wschodnik.pl, który powołuje się na publikację Dziennika Elbląskiego. Gubernator obwodu kaliningradzkiego twierdzi, że Polska nie otrzymała zgody Federacji Rosyjskiej na tę inwestycję. Budowa kanału ma być odcinkiem wodnej, wschodniej flanki NATO.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną
Źródło zdjęć: © NASA

Rosja uważa, że decyzja polskiego rządu o budowie kanału to inwestycja polityczna, która ekologicznie zniszczy Bałtyk. - Woda w naszej zatoce jest bardziej słodka, to samodzielny system ekologiczny. My poważnie traktujemy rozwój rybołówstwa w strefie przybrzeżnej. Jeśli zasolenie wody będzie w jakiś sposób się zmieniać, może stać się to szkodliwym czynnikiem dla rybołówstwa, przynieść straty gospodarcze - powiedział pełniący obowiązki gubernatora obwodu kaliningradzkiego Anton Alichanow.

W tej chwili rosyjscy eksperci przygotowują pisemną ocenę skutków, jakie może wywołać budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną dla Bałtyku i ekosystemu obwodu kaliningradzkiego. Opinia ta, jak wskazuje gubernator kaliningradu, może stać się podstawą do wywarcia przez Federację Rosyjską wpływu na Polskę w kestii przestrzegania przez nasz rząd konwencji międzynarodowej dotyczącej ochrony środowiska Morza Bałtyckiego.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma już swoją podstawę prawną oraz planowaną datę rozpoczęcia. Prezydent Andrzej Duda na początki kwietnia zaakceptował przyjętą w lutym przez Sejm specustawę o przekopie Mierzei Wiślanej. Inwestycja ma ruszyć już w 2018 roku i potrwa 3 lata. Przekop ma przeciąć polską część Mierzei w tzw. Nowym Świecie, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, na terenie gminy Sztutowo. Dzięki temu ma powstać nowy szlak wodny z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Obecnie jedyne, bezpośrednie naturalne przejście znajduje się po rosyjskiej części akwenu i jest praktycznie niedostępne dla polskich statków.

Wg zwolenników inwestycji, przekop ma przyczynić się do rozwoju portów na polskim wybrzeżu Zalewu - głównie Elbląga. Wśród przeciwników inwestycji znajdują się mieszkańcy Krynicy Morskiej. Kanał ma mieć 1,3 kilometra długości i 60 metrów szerkości. Koszt budowy oszacowano na 880 mln złotych.

Wybrane dla Ciebie
Katastrofalne skutki cyklonu na rajskiej wyspie. Wciąż szukają 214 osób
Katastrofalne skutki cyklonu na rajskiej wyspie. Wciąż szukają 214 osób
Drony nad bazą atomowych okrętów podwodnych. Francuskie wojsko otworzyło ogień
Drony nad bazą atomowych okrętów podwodnych. Francuskie wojsko otworzyło ogień
Dwulatek wpadł do szamba. Teraz szpital przekazał dobre wieści
Dwulatek wpadł do szamba. Teraz szpital przekazał dobre wieści
Krzyżówka z wiedzy ogólnej. Tylko mistrz odkryje wszystkie hasła
Krzyżówka z wiedzy ogólnej. Tylko mistrz odkryje wszystkie hasła
Rodzinny spacer zmienił się w dramat. Dzieci pochylały się nad ojcem
Rodzinny spacer zmienił się w dramat. Dzieci pochylały się nad ojcem
Policja przyłapana. "To będzie podwójna kara". Ostra reakcja
Policja przyłapana. "To będzie podwójna kara". Ostra reakcja
To on szuka "złotego pociągu". Właśnie się ujawnił
To on szuka "złotego pociągu". Właśnie się ujawnił
Szedł obok placu zabaw. Nagle taki widok. "Prawdziwy hit sezonu"
Szedł obok placu zabaw. Nagle taki widok. "Prawdziwy hit sezonu"
Premier Indii mówił o pokoju. Spójrzcie na twarz Putina
Premier Indii mówił o pokoju. Spójrzcie na twarz Putina
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan