Tego brakuje w polskich szkołach. Ekspert punktuje
Polacy mają braki w wiedzy o dinozaurach i ewolucji, co prowadzi do błędnych przekonań o historii życia na Ziemi – twierdzi dr hab. Tomasz Sulej z Instytutu Paleobiologii PAN.
Dr hab. Tomasz Sulej, paleontolog z Instytutu Paleobiologii PAN, w rozmowie z Polską Agencją Prasowa zwrócił uwagę na niedostateczne nauczanie o dinozaurach i ewolucji w polskich szkołach. Jak podkreśla, brak wiedzy w tych dziedzinach prowadzi do błędnych przekonań, takich jak to, że ludzie żyli w czasach dinozaurów.
Wyniki badania Eurobarometru pokazują, że 32 proc. Polaków uważa, że ludzie i dinozaury żyli jednocześnie, a 38 proc. nie wierzy w ewolucję człowieka z wcześniejszych gatunków. Dr Sulej zauważa, że takie podejście nie jest dla niego zaskoczeniem, gdyż w polskich podręcznikach tematy te są marginalizowane.
Paleontolog wskazuje, że niski poziom wiedzy wynika również z wiary w "źle rozumiane" stworzenie świata przez Boga. Jak podkreśla naukowiec, religia nie wyklucza naukowego podejścia do stworzenia świata.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 25.02
Bóg mógł stworzyć świat jako prawodawca, a nie rzemieślnik – powiedział naukowiec, cytowany przez PAP.
Problemy w badaniach
Niedostateczna wiedza o dziedzictwie przyrodniczym wpływa także na pracę badawczą. Dr Sulej podkreśla, że paleontolodzy często napotykają trudności w dostępie do skamieniałości odkrywanych podczas budów. W Polsce brakuje również prawnej ochrony skamieniałości dinozaurów.
Dr Sulej przypomina, że w Polsce nie ma Muzeum Historii Naturalnej, choć starania o jego utworzenie trwają od lat. Taka instytucja mogłaby znacząco zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat ewolucji i historii życia na Ziemi.
Mimo że dinozaury nie są popularnym tematem wśród dorosłych, dr Sulej zachęca do zgłębiania tej tematyki. - Kiedy opowiadam o dinozaurach, które żyły na terenie Polski, ludzie słuchają z zainteresowaniem – mówi. Zachęca do przypomnienia sobie podstaw wiedzy o historii życia na Ziemi, która może być fascynująca.