Jak podłączyć kable rozruchowe. Pamiętaj, że kolejność jest bardzo ważna!

30

Mamy początek grudnia - zima jeszcze nie rozkręciła się na dobre. Mimo to noce są coraz zimniejsze, a słupek rtęci coraz pewniej spada poniżej zera. Kierowcy powinni więc uzbroić się w kable rozruchowe. Jak je podłączyć? Kolejność jest kluczowa, inaczej grozi wybuch akumulatora.

Jak podłączyć kable rozruchowe. Pamiętaj, że kolejność jest bardzo ważna!
Jak podłączyć kable rozruchowe. Pamiętaj, że kolejność jest bardzo ważna! (Getty Images, Coolpicture)

Odpalanie samochodu za pomocą kabli rozruchowych. Jaka jest kolejność?

Zima zagościła za naszymi oknami. Mimo że nie pokazała jeszcze swojej najgorszej strony, temperatura coraz pewniej spada poniżej zera. Co to oznacza dla kierowców? Niska temperatura i mróz skutkują coraz częstszymi problemem z uruchomieniem silnika. Piłując go nic nie wskurasz - możesz tylko uszkodzić akumulator, który ma zmniejszoną pojemność. W takiej sytuacji najlepszym sposobem jest "pożyczenie prądu".

Kiedy zima atakuje, warto mieć w samochodzie kable rozruchowe. Problemy z silnikiem są wówczas częstsze niż zazwyczaj. W teorii najbezpieczniej jest pobrać prąd od drugiej, niezamontowanej w aucie baterii. Najczęściej jednak dzieje się to z pomocą innego działającego samochodu. O pomoc warto spytać najbliższego kierowcę na parkingu. Jeśli nikogo nie ma w pobliżu, można wezwać do tego celu taksówkę.

Jak podłączyć kable rozruchowe? Jest kilka niezwykle ważnych zasad, które pomogą ci się ustrzec przed nieszczęśliwym wypadkiem. Ale na początek pamiętaj, by akumulator dawcy miał podobną lub większą pojemność od twojego akumulatora. Jeśli to się zgadza, sprawdź następnie, czy samochody nie stykają się ze sobą podczas rozruchu. Przed podłączeniem najlepiej wyłączyć silnik dawcy prądu.

Następnie przejdź do podłączenia kabli. Kolejność jest bardzo ważna. Na początek dodatnie zaciski. Czerwony kabel należy podłączyć do akumulatora "biorcy", a następnie do baterii "dawcy". Następnie użyj kabla czarnego (minusa). Jedną końcówkę podłącz do minusa sprawnego akumulatora. Drugi zacisk kabla czarnego podepnij do tzw. masy (uziemienie). To metalowy element pod maską biorcy (niemalowany element np. uchwyt na boku silnika).

Jeśli powyższe punkty zostały spełnione, uruchom silnik "dawcy", czyli samochodu z działającym akumulatorem. Jednostka powinna pracować na nieco wyższych obrotach przez ok. 5-10 minut. Po tym czasie można spróbować ożywić auto unieruchomione. Jeśli to się uda, odczekaj kilka minut, zanim kable zostaną odłączone. Pamiętaj, przewody odpinaj w odwrotnej kolejności niż przy podłączaniu. Zacznij wówczas od minusa.

O czym jeszcze warto wiedzieć? Nie wolno podpinać czarnego kabla do klemy rozładowanej baterii. Istnieje wówczas niebezpieczeństwo wybuchu.

Zobacz także: Przygotowanie auta na zimę. "Podstawa to opony, uszczelki i akumulator"
Autor: MBD
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić