Milena Górecka| 
aktualizacja 

Obniża cholesterol. Oddala widmo miażdżycy

6

Czy wiesz, że niektóre składniki jesienno-zimowych potraw mogą pomóc utrzymać poziom cholesterolu pod kontrolą? Oto cztery zimowe dania, które polecane są przez lekarza.

Obniża cholesterol. Oddala widmo miażdżycy
Jakie potrawy obniżają cholesterol? (Licencjodawca, PAUL BIRIS)

Dr Sunni Patel z Dish Dash Deets udostępnił Express.co.uk listę rozgrzewających potraw, które można dodać do zimowego menu obniżającego cholesterol. Oto one:

Owsianka

Owsianka może pomóc w obniżeniu "złego" cholesterolu dzięki zawartości błonnika rozpuszczalnego. Jak wyjaśnia lekarz, błonnik rozpuszczalny wiąże się z cholesterolem w układzie pokarmowym i pomaga usunąć go z organizmu.

Jeśli chcemy wznieść wspomniane właściwości owsianki na wyższy poziom, dodajmy do niej migdały lub orzechy włoskie. Orzechy są bogate w tłuszcze nienasycone oraz sterole roślinne, które mogą przyczyniać się do kontrolowania cholesterolu.

Tłusta ryba pieczona

Zarówno łosoś, jak i makrela są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które, jak wykazano, obniżają poziom trójglicerydów i zmniejszają ryzyko chorób serca. - Tłuste ryby mogą zmniejszyć ryzyko gromadzenia się blaszek w tętnicach, co może przyczynić się do lepszego profilu cholesterolu – stwierdził dr Patel.

Zupa, gulasz. Byle z przyprawami!

Odpowiednie przyprawy mogą nie tylko "rozgrzać" zupy, gulasze i curry, ale także wpłynąć na ich zdrowotne walory. Dr Patel zaleca wybieranie czosnku, kurkumy i cynamonu - przypraw, które mają właściwości obniżające poziom cholesterolu i są zdrowe dla serca.

Szczególną uwagę należy zwrócić na czosnek, który zawiera allicynę – związek, który obniża poziom cholesterolu poprzez hamowanie syntezy cholesterolu w wątrobie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zdrowotne właściwości grzybów. Wymiatają cholesterol z organizmu

4. Curry

Przygotowanie roślinnego curry (koniecznie z przyprawami obniżającymi poziom cholesterolu!) jest pretekstem do włączenia do diety większej ilości produktów bogatych w błonnik i białko roślinne, w tym roślin strączkowych i soczewicy.

- Regularnie włączaj do swojej diety rośliny strączkowe takie jak fasola, soczewica i groszek. Dobrym celem może być pół szklanki gotowanych roślin strączkowych w jednym obiedzie - wyjaśnia dr Patel.

Zdrowa dieta na cholesterol

Pierwszym i najważniejszym krokiem w kierunku obniżenia poziomu cholesterolu jest eliminacja nawyku picia alkoholu i palenia tytoniu oraz wprowadzenie do swojej diety zdrowych elementów. Zaleca się unikanie pokarmów wysoko przetworzonych, bogatych w tłuszcze nasycone i trans, które mogą podnosić poziom złego cholesterolu LDL.

Warto skoncentrować się na spożywaniu większej ilości pokarmów bogatych w błonnik pokarmowy, białko roślinne oraz tłuszcze nienasycone.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić