Tam może być woda. Przełomowe odkrycie w kosmosie

Najnowsze ustalenia naukowców z Keele University niedaleko angielskiego Newcastle są głośno komentowane w świecie naukowym.

Tam może być woda. Przełomowe odkrycie w kosmosie
(pexels)

Po raz pierwszy udało się odkryć atmosferę wokół planety przypominającej Ziemię. To oznacza, że może być ona "wodnym światem", jak sami to określają odkrywcy. Szef zespołu badawczego podkreśla doniosłość ustaleń, ale przestrzega przed hurraoptymizmem.

Choć nie jest to wykrycie życia na innej planecie, jest to ważny krok we właściwym kierunku - mówi dr John Southworth.

Ciało niebieskie znajduje się 39 lat świetlnych od Ziemi. Krąży wokół gwiazdy Gliese 1132, która jest czerwonym karłem. Nazwa planety różni się tylko literką "b" na końcu od nazwy gwiazdy. Gliese 1132b została odkryta w 2015 roku, a teraz udało się dostrzec wokół niej atmosferę - informuje "Belfast Telegraph". To ewenement, bo do tej pory naukowcy odkrywali je jedynie wokół egzoplanet takich jak Jowisz, na których raczej nie ma szans znalezienia śladów życia. Tymczasem Gliese 1132b jest skalista, około 1,4 raza większa od Ziemi.

Przeprowadziliśmy symulację szeregu możliwych atmosfer na tej planecie. Stwierdziliśmy, że bogata zawartość wody i/lub metanu wyjaśnia nasze obserwacje tego obiektu. Planeta jest znacznie cieplejsza i nieco większa od Ziemi, więc jedną z możliwości jest to, że jest to "wodny świat" z atmosferą z gorącej pary - wyjaśnia dr John Southworth.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Badacze z Anglii obserwowali planetę w świetle różnej długości. Było ono emitowane przez czerwonego karła, wokół którego orbituje. W przypadku niektórych fal Gliese 1132b wyglądała na większą. W ten sposób specjaliści doszli do wniosku, że musi ją otaczać atmosfera, która jest w pewnym zakresie fal "niewidzialna".

Odkrycie planety w 2015 roku wywołało entuzjazm naukowców. Okrzyknięto ją "jedną z najważniejszych planet, jakie kiedykolwiek odkryto poza Układem Słonecznym". Na jej powierzchni ma panować temperatura ok. 260 stopni Celsjusza, ale istnieje możliwość, że po drugiej stronie globu jest chłodniej. Gwiazda, wokół której krąży, jest wielkości zaledwie 21 procent naszego Słońca.