o2-logo
  • Quizy

Jak powstał koronawirus? Naukowcy wyjaśniają

Podziel się

Koniec spekulacji na temat pochodzenia koronawirusa SARS Cov-2, wywołującego chorobę Covid-19. Jak wynika z badań opublikowanych na łamach prestiżowego pisma medycznego "Nature Medicine", wirus, który wywołał pandemię, jest pochodzenia naturalnego. Nikt nie stworzył go w laboratorium, jak przypuszczano.

GIF ostrzega przed "lekami na koronawirusa"
GIF ostrzega przed "lekami na koronawirusa" (Getty Images)
bDpjzgEl

Zbadano genom koronawirusa SARS Cov-2

Z badań przeprowadzonych przez dr. Kristiana Andersena, profesora immunologii i mikrobiologii w Scripps Research oraz jego zespołu, jasno wynika, że genom koronawirusa z Wuhan jest pochodzenia naturalnego i nie został w żaden sposób wytworzony w laboratorium.

Porównując dostępne dane dotyczące sekwencji genomu dla znanych szczepów koronawirusa, możemy zdecydowanie ustalić, że SARS-CoV-2 powstało w wyniku naturalnych procesów – powiedział dr Andersen.

Eksperci porównali dane dotyczące genomu nowego koronawirusa SARS Cov-2 ze strukturami innych koronawirusów, które zostały opracowane wcześniej.

Budowa koronawirusa z Wuhan

bDpjzgEn

Naukowcy przeanalizowali przede wszystkim budowę białek błonowych koronawirusa – tworzących charakterystyczne wypustki na powierzchni, które służą do „chwytania” i penetrowania ludzkich komórek.

Ciekawym odkryciem jest to, że część białek błonowych SARS CoV-2 ewoluowała tak, aby, jak najskuteczniej wiązać się z ludzkim białkiem ACE2, które koronawirus wykorzystuje do wnikania do ludzkich komórek, a które związane jest z mechanizmem regulacji ciśnienia krwi.
Skuteczność w wiązaniu z ludzkimi komórkami jest tak duża, że autorzy badań uznali, że mogła wykształcić się jedynie w procesie naturalnej selekcji, a nie laboratoryjnej inżynierii genetycznej.

Koronawirus został zaprojektowany w laboratorium? Zespół naukowy dr. Andersena jest przekonany, że gdyby ktoś próbował zaprojektować nowego wirusa, zbudowałby go ze szkieletu już istniejącego wirusa. Jednak w toku badań eksperci odkryli, że szkielet SARS CoV-2 różni się zasadniczo od znanych już koronawirusów i w większości przypomina pokrewne wirusy występujące u nietoperzy.

bDpjzgEt

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

bDpjzgEO