Natalia Bogucka|

Naukowcy mają dobre wieści dla leniuchów. Jak dowodzą, lenistwo przedłuża życie

Jeżeli kiedykolwiek obawiałeś się, że z powodu swojego lenistwa marnujesz czas, możesz odetchnąć z ulgą. Nowe badania wykazały bowiem, że lenistwo jest dobrym sposobem na przedłużenie życia.

Naukowcy mają dobre wieści dla leniuchów. Jak dowodzą, lenistwo przedłuża życie
(East News)

Naukowcy odkryli, że gatunki o wyższym tempie przemiany materii szybciej umierają, niż te, których przemiana materii jest wolniejsza. Wyniki badań zostały opublikowane w "Journal of Proceedings of Royal Society B: Biological Science". Sugerują one, że lenistwo może równać się z większą szansą na dłuższe przeżycie.

*Zespół ekspertów odkrył tę zależność poprzez badanie mięczaków. * Gatunki o niskim zużyciu energii przetrwały o wiele dłużej niż te, które zużywały energię szybciej.

Być może na dłuższą metę, najlepszą strategią ewolucyjną dla zwierząt będzie powolność i opieszałość. Im niższy wskaźnik metabolizmu, tym bardziej prawdopodobne, że gatunek, do którego przynależą, przetrwa - powiedział UPI Bruce Lieberman, profesor ekologii i biologii ewolucyjnej.

*Możliwe, że strategię "niech wygra silniejszy" zastąpi od teraz "niech wygra leniwszy". * Naukowcy podkreślają, że istnieje wiele powodów, dla których niektóre gatunki są bardziej zagrożone wyginięciem niż inne. Jednak odkrycie, że metabolizm ma wpływ na przeżycie, pomoże poprawić dokładność określania prawdopodobieństwa wyginięcia. Tempo metaboliczne ma mniejsze znaczenie dla gatunków, które żyją w wielu siedliskach i ekosystemach.

Eksperci dodają, że będą musieli zbadać związek między metabolizmem, a wyginięciem w innych grupach zwierząt. Luke Strotz - doktor habilitowany z Instytutu Biodiversity Institute and Natural History Museum Uniwersytetu Kansas powiedział, że wyniki można uogólnić na inne gatunki, a przynajmniej te morskie. By były jednak spójne, należy rozszerzyć badania na różne grupy zwierząt.

_Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.