Tomasz Wiślicki|

Odkryli nowy gatunek dinozaura

Roślinożerca opisany przez paleontologów miał 15 metrów długości, szerokie biodra, długą szyję i poruszał się na czterech nogach. Ważył prawie 20 ton - tyle co trzy afrykańskie słonie. Żył na terenie Australii. Szczątki dinozaurów występują w tym rejonie świata bardzo rzadko. Znalezisko może więc pomóc naukowcom zrozumieć, w jaki sposób te ogromne stworzenia rozprzestrzeniły się miliony lat temu po całej planecie.

Odkryli nowy gatunek dinozaura
(twitter.com)

Dinozaur otrzymał nazwę Savannasaurus elliottorum. Naukowcy pierwszy raz zetknęli się na jego skamieniałości w 2005 roku. Przez długi czas jednak nie wiedzieli kompletnie, z czym mają do czynienia. David Elliot z Australijskiego Muzeum Muzeum Dinozaurów, który wtedy badał sprawę przyznał, że kość, którą znaleźli, początkowo brali za udo. Kiedy zorientowali się, że to tak naprawdę fragment palca, doszli do wniosku, że mają do czynienia z olbrzymim roślinożernym zauropodem.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Savannasaurus mieszkał w Australii około 95 milionów lat temu. Naukowcy nie są w stu procentach pewni, jak się tam znalazł, ale podejrzewają, że przedostał się z Ameryki Południowej przez Antarktydę podczas okresu gwałtownego ocieplenia. W tamtym czasie wszystkie wymienione kontynenty były ze sobą połączone. Badania, opublikowane w magazynie "Nature", to efekt pracy zespołu dowodzonego przez Stephena Poropata.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy w tym znalezisku jest to, że czujemy, że to wierzchołek góry lodowej. Nie wiemy, ile jeszcze rzeczy kryje ta ziemia. Czujemy, że w Australii może czekać na odkrycie kompletnie nieznany świat dinozaurów - skomentował Matthew Lamanna z Muzeum Historii Naturalnej Carnegie w Pennsylwanii.