Odkryli zaginiony kontynent. Teraz Zelandia odsłoniła swoje tajemnice

Zakończyła się ekspedycja, która miała zbadać nieznany kontynent. Brało w niej udział 32 specjalistów z róznych uczelni świata. Udało im się wydrzeć Zelandii jej sekrety.

Odkryli zaginiony kontynent. Teraz Zelandia odsłoniła swoje tajemnice
(Wikimedia Commons CC0, Ulrich Lange)

Zelandia była kiedyś znacznie bliżej powierzchni wody. Dzięki temu zwierzęta i rośliny mogły stamtąd migrować w rejonie Pacyfiku. Do takich wniosków doszli badacze z Międzynarodowego Programu Badania Oceanów, którzy przez dwa miesiące eksplorowali zalany wodą kontynent - informuje "Forbes". Jego widocznymi częściami nad wodą są: Nowa Zelandia, Wyspa Lord Howe u wybrzeży Australii i Nowa Kaledonia. Według szacunków całkowita powierzchnia Zelandii wynosi 5 milionów kilometrów kwadratowych.

Duże zmiany geograficzne w północnej Zelandii, która jest podobnej wielkości jak Indie, mają wpływ na zrozumienie takich kwestii jak to, jak rośliny i zwierzęta rozprzestrzeniły się i ewoluowały w rejonie Południowego Pacyfiku - powiedział uczestnik badań Rupert Sutherland z Uniwersytetu Wiktorii w Wellington w Nowej Zelandii.

Kontynent znalazł się głębiej pod wodą 40-50 milionów lat temu. Stało się to w trakcie formowania się Pacyficznego Pierścienia Ognia, czyli obszaru niezwykle silnej aktywności sejsmicznej i wulkanicznej. Zjawiska te doprowadziły do wielkich zmian w głębokości oceanu i zepchnęły Zelandię w głąb otchłani wody. Wcześniej także była zanurzona - od czasu, kiedy 80 milionów lat temu oddzieliła się od Gondwany (starożytnego kontynentu łączącego Zelandię, Australię i Antarktydę).

Odkrycie mikroskopijnych muszli organizmów żyjących w ciepłym, płytkim morzu oraz zarodników i pyłków roślin lądowych ujawniło, że geografia i klimat Zelandii w przeszłości znacznie się od siebie różniły - ogłosił Gerald Dickens z amerykańskiego Rice University, który również brał udział w ekspedycji.

Przez ostatnie dwa miesiące naukowcy prowadzili wiercenia w sześciu różnych miejscach. Wszystko po to, by dowiedzieć się więcej o geografii, wulkanach i klimacie Zelandii.

Zbadaliśmy ponad 8 tysięcy okazów i zidentyfikowaliśmy kilkaset kopalnych gatunków - dodał Gerald Dickens.