Kacper Krysztofik|

Palec, który zatrząsł środowiskiem naukowców. Zaskakujące odkrycie na pustyni

Na czerwonych piaskach pustyni Wielki Nefud, w północnej części półwyspu Arabskiego, znaleziono skamielinę ludzkiego palca, której wiek datuje się na 90 tys. lat. To sugeruje, że gatunek Homo sapiens mógł migrować z Afryki nawet 30 tysięcy lat wcześniej, niż dotąd podejrzewano.

Palec, który zatrząsł środowiskiem naukowców. Zaskakujące odkrycie na pustyni
(Youtube.com)

Ta wiadomość zatrzęsła środowiskiem archeologów. Odkrycie ludzkiej kości palca opisane przez "Nature Ecology and Evolution" jest najstarszą skamieliną Homo sapiens znalezioną poza Afryką i Lewantem. Rzuca ono nowe światło na tzw. wczesną migrację ludzi z Afryki na inne kontynenty. Dotąd uważano, że ludziom w tym okresie nie udało się dotrzeć tak daleko - zasięg wczesnych wędrówek miały kończyć lasy Lewantu. Znaleziona skamielina udowadnia, że ludzie w tamtym czasie wyemigrowali znacznie dalej.

Odkrycia dokonano na stanowisku archeologicznym Al Wusta. W tym miejscu przed tysiącami lat znajdować się miało słodkowodne jezioro - w czasach, z których pochodzi ludzka skamielina, Półwysep Arabski znacznie różnił się od swojej obecnej postaci. Był porośnięty trawą, a liczne słodkowodne jeziora obfitowały w różne formy życia. Liczne kości zwierząt znalezione w Al Wusta wskazują na to, że tereny te były niegdyś bardzo żyzne, co sprzyjało występowaniu hipopotamów czy bawołów.

Dotąd uważaliśmy, że migracja współczesnych ludzi z Afryki była jednorazowym "zrywem", który miał miejsce 60 tys. lat temu - mówi prof. Michael Petraglia z Instytutu Maxa Plancka i dodaje - To odkrycie umieszcza Arabię w centrum rejonów, które mogą pomóc nam poznać i zrozumieć początki ekspansji ludzi na cały świat.

Niestety naukowcy nie mogli ustalić wieku i płci właściciela skamieniałego palca. Jednak dzięki datowaniu metodą rozpadu promieniotwórczego uranu, mogli oszacować, że kość ma ok. 90 tys. lat.