Rekordowe odkrycie NASA. Prawie 1300 nowych planet

Nasze szanse na znalezienie drugiej Ziemi nagle znacząco wzrosły.

Rekordowe odkrycie NASA. Prawie 1300 nowych planet
(NASA/W. Stenzel)

Teleksop Kepler wypatrzył 1284 planety krążące wokół różnych gwiazd. NASA chwali się w piśmie "Astrophysical Journal", że to "największa liczba egzoplanet, o jakiej jednorazowo poinformowano". Dotąd status taki status potwierdzono wobec 984 ciał niebieskich. Nowa analiza zweryfikowała kolejnych 1284.

Z nowej grupy odkrytych planet około 550 może mieć budowę podobną do Ziemi. Z tych 9 znajduje się w odpowiedniej odległości od swoich gwiazd, by mogło przetrwać na nich życie - informuje amerykańska Państwowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej.

Poniżej wykres zestawiający tegoroczne odkrycie z doniesieniami z poprzednich lat. Kepler ma jeszcze sporo pracy, bo zdaniem NASA tylko w naszej galaktyce, Drodze Mlecznej, istnieją dziesiątki miliardów potencjalnie atrakcyjnych dla człowieka planet.

Naukowcy cieszą się, że Kepler zaczął w końcu sprawnie pracować. Dzięki temu odciąży wiele innych teleskopów pracujących na Ziemi. Urządzenie wysłano na orbitę już w 2009 roku, właśnie w celu szukania nowych ciał niebieskich. Problemy techniczne powodowały, że pracowało ono przez pewien czas w trybie awaryjnym. To już przeszłość i Kepler szuka dla nas potencjalnego drugiego domu.

Autor: Jan Muller