Jan Muller|

Sonda NASA znalazła cegiełki życia na karłowatej planecie

Ceres odkrył przed naukowcami sporą tajemnicę. Sonda NASA znalazła na powierzchni tej karłowatej planety węglowe cząstki z których w toku ewolucji mogło rozwinąć się życie.

Sonda NASA znalazła cegiełki życia na karłowatej planecie
(NASA)

*Ta niewielka (950 km średnicy) planetoida znajduje się w pół drogi między Marsem a Jowiszem. *Naukowcy uznali, że warto zapuścić się tam z instrumentami badawczymi. I tak gdy orbitująca wokół planety sonda Dawn przyjrzała się powierzchni Ceres, odnalazła tam materiał oparty na węglu. Zdaniem NASA to co znaleziono przypomina organiczne "cegiełki życia" takiego, jakie istnieje na Ziemi.

Jego dokładny skład molekularny nie może zostać określony, ale podobny jest do skłądu substancji bitumicznych jak np. keryt - czytamy.

*Ceres jest stary. *Jego skład pozwala zrozumieć z czego zbudowane były obiekty tworzące nasz Układ Słoneczny 4,5 mld lat temu. A nowe odkrycie pokazuje, że już u swojego początku zawierał elementy potrzebne do powstania życia. Badania przeprowadzono w rejonie krateru Ernutet blisko północnego bieguna. Badacze są zdania, że nie mógł on zostać tam naniesiony przez np. asteroidę czy kometę.