Mroczna turystyka. Szukają wrażeń tam, gdzie cierpieli ludzie
W poszukiwaniu ludzkiej tragedii
W literaturze fachowej wskazuje się trzy funkcje turystyki: wypoczynkową, poznawczą lub specjalistyczną. Anglojęzyczne dark tourism oraz thanatourism pojawiły się pierwszy raz w piśmie "International Journal of Heritage Studies" z 1996 roku. A.V. Seaton definiując te pojęcia wskazał trzy miejsca odwiedzane przez osoby uprawiające ten typ turystyki: Muzeum Linii Maginota, Muzeum poświęcone zabójstwu JFK i Muzeum Titanika. Cztery lata później na rynku pojawiła się książka "Dark Tourism: The Attraction of Death and Disasters". W tych i wielu kolejnych publikacjach powtarza się uwaga, że źródła takich podróżniczych fascynacji tragedią ludzką sięgają daleko w przeszłość.
Na zdjęciu słynna składnica książek w Dallas. Z jej okna w 1963 roku Lee Harvey Oswald miał oddać strzały w kierunku prezydenta Johna Fitzgeralda Kennedy’ego. Dziś jest tam poświęcone zamachowi Muzeum Szóstego Piętra.
Bliskość z cierpiącymi
Nie wszystkim wystarczał kontakt z obrazem, część chciała dostarczyć silniejszych emocji i pielgrzymowała. Ludzie podróżowali więc w miejsce kaźni świętych, oglądali relikwie, chodzili po tych samych miejscach i stąpali po tych samych kamieniach. Czasem mogli dotknąć wystawionych zwłok czy fragmentów ciała.
Na zdjęciu z Filipin tłum przygląda się współczesnemu męczennikowi. W Wielki Piątek wielu jemu podobnych daje sobie przybić dłonie i stopy do desek krzyża.
Ponure muzea
Tak narodziła się mroczna turystyka. Kiedyś fascynowała nas trupia sztuka i historie cierpienia świętych, dziś zwiedzamy cmentarze, muzea Holokaustu, niewolnictwa, tortur, stare więzienia, miejsca katastrof i zabójstw.
Na zdjęciu słynna brama do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu.
Śmierć pod wodą
Masowy mord
Fascynacja Czarnobylem
Ślady po wojnie
Na zdjęciu powyżej Mleeta w Libanie, zbudowane i zarządzane przez Hezbollah muzeum wojny z Izraelem.
Pamiątki z tragedii
Wszystkie należą do 5 kategorii stworzonych przez wspomnianego już A.V. Seatona, a powtórzone w opracowaniu Sławoja Tanasia "Tanatoturystyka – kontrowersyjne oblicze turystyki kulturowej", w 17 zeszycie "Peregrinus Cracoviensis" z 2006 roku:
- miejsca publicznej śmierci lub miejsc będących tego świadectwem;
- miejsca, gdzie odnotowano lub odkryto fakt masowej lub indywidualnej śmierci;
- miejsca i pomniki upamiętniające zmarłych (jak pokazane na zdjęciu powyżej muzeum Strefy Zero w Nowym Jorku)
- miejsca niezwiązane bezpośrednio ze zdarzeniem, a prezentujące materialne dowody śmierci lub je inscenizujące;
- miejsca inscenizacji lub symulacji śmierci;