Rekomendacje ws. prac domowych. IBE jeszcze raz je zweryfikuje
Instytut Badań Edukacyjnych ponownie zabierze się za temat prac domowych. IBE przeanalizuje rekomendacje dotyczące sposobu ich zadawania i oceniania, a po weryfikacji propozycje trafią ponownie do Ministerstwa Edukacji – podał Instytut na swojej stronie internetowej.
Najważniejsze informacje
- IBE wycofał ze strony rekomendacje i zapowiedział ich ponowną analizę pod nadzorem dyrektora.
- Zweryfikowany dokument trafi ponownie do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- W tle: obowiązujące od kwietnia 2024 r. ograniczenia prac domowych i wyniki badania efektów zmian.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy ogłosił, że powtórnie przeanalizuje rekomendacje dotyczące zadawania i oceniania prac domowych. Jak podaje PAP, dokument opublikowany w poniedziałek na stronie IBE został usunięty, a instytut wydał komunikat o ponownym procedowaniu. Zweryfikowana wersja ma trafić z powrotem do Ministerstwa Edukacji Narodowej. W oświadczeniu IBE podkreślono, że decyzja wynika z uwag do sposobu prowadzenia projektu.
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego zdecydował o ponownej analizie rekomendacji odnośnie możliwych zmian w sposobie zadawania czy oceniania prac domowych. Decyzja ta jest efektem uzyskania informacji o niezgodnym ze standardami Instytutu sposobie procedowania ww. projektu. IBE-PIB przeprasza wszystkich ekspertów za zaistniałą sytuację - czytamy w oświadczeniu, cytowanym przez Polską Agencję Prasową.
Instytut zapowiada powtórzenie procedury uzgodnień z ekspertami, tym razem z bezpośrednim nadzorem dyrektora.
Fiasko edukacji zdrowotnej? W Sejmie ocenili minister Nowacką
Obowiązujące ograniczenia i ocena zmian w szkołach podstawowych
Od 1 kwietnia 2024 r. w podstawówkach obowiązują przepisy ograniczające prace domowe. W klasach I–III nie zadaje się zadań pisemnych ani praktyczno-technicznych (poza ćwiczeniami na motorykę małą), a w klasach IV–VIII prace mogą być zadawane, ale są nieobowiązkowe i nie podlegają bieżącej ocenie. Na prośbę minister edukacji IBE sprawdził skutki tych zmian. Z raportu wynika m.in., że ponad 60 proc. dyrektorów i ponad 50 proc. nauczycieli widzi więcej czasu dla dzieci na odpoczynek i aktywność. 52 proc. nauczycieli ocenia spadek obciążeń, a dyrektorzy wskazują na mniejszy stres uczniów: o 41 proc. w klasach IV–VIII i o 31 proc. w klasach I–III.
Wyniki badania pokazują też słabszą motywację do odrabiania zadań i mniejszą samodzielność w uczeniu się – na to zwraca uwagę ponad dwie trzecie nauczycieli. Dodatkowo 80 proc. nauczycieli przyznaje, że jeśli nawet zadaje prace domowe, to ich nie sprawdza lub robi to sporadycznie. Te wnioski miały stanowić podstawę do rekomendacji zmian w rozporządzeniu o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu uczniów.
Propozycje: definicja pracy własnej ucznia i zasady dla klas I–VIII
W opublikowanych wcześniej rekomendacjach eksperci IBE proponowali wprowadzenie do Prawa oświatowego definicji "pracy własnej uczennicy lub ucznia" jako nowej kategorii dydaktycznej. Wskazywano, że są to zadania wykonywane po zajęciach, we własnym tempie i wybranymi metodami, służące utrwalaniu lub praktycznemu zastosowaniu treści z lekcji. Podkreślano ich twórczy i rozwojowy charakter oraz to, że nie powinny obejmować materiału nieprzerobionego na zajęciach.
Dla klas I–III zalecano co do zasady rezygnację z takich prac, z wyjątkiem krótkich, twórczych ćwiczeń na motorykę małą. W klasach IV–VIII prace miały pozostać nieobowiązkowe i bez oceny bieżącej.
Kolejne kroki należą teraz do IBE, które najpierw przeprowadzi ponowne uzgodnienia z ekspertami, a następnie przekaże MEN zweryfikowany dokument. Jak wynika z zapowiedzi instytutu, proces ma przebiegać zgodnie ze standardami i pod bezpośrednim nadzorem kierownictwa. PAP zapowiada kontynuację tematu.