Jak skutecznie zarządzać swoim czasem w pracy (i nie tylko)?
Umiejętność zarządzania swoim czasem ma bardzo duże znaczenie zarówno w pracy, jak i poza nią. Nie każdy jednak posiada taką zdolność – dlatego warto nad nią pracować i próbować różnych metod. Sprawdź, jak skutecznie zarządzać godzinami w ciągu doby, aby znaleźć czas zarówno na pracę, jak i na inne obowiązki, odpoczynek czy rozwój zainteresowań.
● W skutecznym zarządzaniu czasem bardzo istotny jest plan działania – np. w postaci listy zadań do wykonania.
● Pomocne może być również ustalenie limitów czasowych dla poszczególnych obowiązków i stosowanie takich technik jak Pomodoro.
● Musisz ponadto pamiętać o konsekwencji i walce z rozpraszaczami, które często znacznie opóźniają realizację obowiązków.
● Dużym wsparciem może się też okazać priorytetyzacja zadań.
Twórz plan działania
Chcąc skutecznie zarządzać swoim czasem w pracy (i nie tylko), każdego ranka twórz plan działania na dany dzień i realizuj go punkt po punkcie. Możesz użyć w tym celu tradycyjnego kalendarza, aplikacji Google Calendar czy jednej z wielu aplikacji do tworzenia list zadań. Najlepiej, jeśli podzielisz swoją pracę na konkretne bloki godzinowe – wówczas łatwiej będzie Ci wyznaczać odpowiednią ilość czasu na poszczególne zadania i zmieścić się w 8 godzinach.
Szukasz atrakcyjnych ofert pracy w Wejherowie? Sprawdź oferty zatrudnienia dostępne w Internecie.
Ustal limity czasowe dla konkretnych zadań
Skoro już mowa o blokach czasowych, skupimy się bardziej na temacie limitów czasowych na wykonanie poszczególnych zadań. Tworząc plan działania na konkretny dzień, postaraj się z góry określić, ile czasu powinna zająć Ci realizacja konkretnych tasków – zamiast pracować tak długo, aż zadanie zostanie zrealizowane (bo bez ścisłych ram czasowych praca zawsze się wydłuża). Co więcej, dobrym krokiem może być zastosowanie tzw. metody Pomodoro, w której realizujesz obowiązki w pełnym skupieniu przez 25 minut, a następnie robisz 5-minutową przerwę. Taka technika pomaga walczyć z prokrastynacją (dzięki podziałowi pracy na krótsze sesje), a dodatkowo pozwala na regenerację i wzrost motywacji (dzięki krótkim, regularnym przerwom). Taką samą metodę możesz zastosować np. przy nauce czy sprzątaniu.
Określ priorytety
W zarządzaniu czasem – zarówno w pracy, jak i poza nią – znaczenie ma również określanie priorytetów. Jeżeli w pierwszej kolejności zajmiesz się ważniejszymi lub bardziej skomplikowanymi zadaniami, zwiększysz swoją efektywność i wykorzystasz czas znacznie skuteczniej. Zamiast marnować go na mniej istotne sprawy, które możesz wykonać później – lub całkowicie oddelegować komuś innemu – odhaczysz najpilniejsze "taski" już w pierwszych godzinach pracy. W priorytetyzacji obowiązków pomoże Ci stworzenie prostej listy, na której podzielisz konkretne zadania pod względem ich ważności czy stopnia trudności. Możesz stosować również priorytetyzację według czasu, jaki zajmuje realizacja poszczególnych zadań.
Jeśli zależy Ci na znalezieniu pracy w Brzezinach, skup się przede wszystkim na portalach rekrutacyjnych online.
Pamiętaj o konsekwencji i walcz z rozpraszaczami
W codziennej pracy nietrudno o rozpraszacze – szczególnie gdy realizujesz swoje obowiązki z domu, z włączoną pralką lub innymi domownikami za ścianą – dlatego w zarządzaniu czasem pracy tak istotna jest konsekwencja. Jeżeli jej zabraknie, Twoje zadania, zamiast zająć godzinę, rozciągną się na cały dzień pracy – a Ty stracisz nad nimi kontrolę i dołożysz sobie stresu. A jeśli to z powodu rozpraszaczy w swoim otoczeniu często kończysz pracę po godzinach lub rozciągasz w czasie realizację innych obowiązków, zastanów się, jak możesz z nimi walczyć. Jeśli czynnikiem rozpraszającym Twoją uwagę są ciągłe powiadomienia w telefonie, na czas realizacji zadań wyłączaj go lub zanoś do innego pomieszczenia. Jeżeli natomiast rozpraszają Cię rozmowy współpracowników lub innych domowników (w przypadku home office), nie bój się postawić jasnych granic i ustalić konkretnych zasad. A gdy rozpraszaczem jest bałagan na biurku, przed rozpoczęciem pracy lub nauki koniecznie uporządkuj przestrzeń i zadbaj o to, aby sprzyjała pełnemu skupieniu. Dzięki temu łatwiej oddasz się swoim obowiązkom i szybciej zrobisz to, co masz na swojej liście – a później będziesz mógł poświęcić czas na odpoczynek czy rozwój pasji.
Poszukujesz pracy w Wolsztynie? W sieci znajdziesz setki ofert z różnych branży.
Podsumowanie
Skuteczne zarządzanie czasem przekłada się na bardziej efektywną pracę czy lepsze rezultaty działań – ma ono znaczenie zarówno w kwestii zawodowej, jak i poza pracą. Istotne jest tym przypadku działanie zgodnie ze ściśle określonym planem – jeśli więc chcesz zyskać większą kontrolę nad czasem, każdego ranka twórz listę zadań do wykonania. Najlepiej, jeżeli dodatkowo ustalisz konkretne limity czasowe dla poszczególnych obowiązków, podzielisz je pod względem priorytetowości lub wdrożysz specjalne techniki typu Pomodoro. Zarządzanie czasem wymaga ponadto konsekwencji i umiejętnego zwalczania rozpraszaczy.