Nie żyje wybitny astronom. Owen Gingerich był związany z Toruniem

Profesor Owen Gingerich zasłynął jako historyk astronomii, który blisko trzydzieści lat pracy poświęcił na badanie dorobku Mikołaja Kopernika. I choć naukowiec na stałe związany był z amerykańskimi ośrodkami badawczymi, o jego śmierci głośno jest także w Toruniu.

Nie żyje wybitny astronom. Owen Gingerich był związany z Toruniem
Owen Gingerich, wybitny astronom i znawca dokonań Mikołaja Kopernika nie żyje. (YouTube)

Profesor astronomii i wybitny znawca jej historii w 1953 r. krótko po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Harvarda rozpoczął karierę naukową na Amerykańskim Uniwersytecie w Bejrucie, gdzie był też dyrektorem obserwatorium.

Dziewięć lat później został doktorem na Harvardzie, a jego kariera rozwijała się na wielu frontach związanych z badaniem przestrzeni kosmicznej. Owen Gingerich tworzył numeryczne modele atmosfer gwiazdowych, zajmował wysokie stanowiska w Międzynarodowej Unii Astronomicznej i innych prestiżowych organizacjach, był też wybitnym znawcą dokonań Keplera i Kopernika.

To właśnie Kopernikowi naukowiec poświęcił trzydzieści lat swojego życia, wnikliwie studiując pozostawione przez niego dzieło "De revolutionibus". Historyk przestudiował 600 zachowanych egzemplarzy, a jego uwagi zapisane na marginesach historycznych woluminów opublikowano w osobnej publikacji w 2002 roku.