Kamizelki chłodzące dla kierowców F1. Nowość w Singapurze
Najbliższy weekend w Singapurze ma przynieść temperatury przekraczające 30 stopni Celsjusza. To wpłynęło na decyzję dyrektor wyścigu Formuły 1, który ogłosił obowiązek montażu systemów chłodzących w bolidach.
Najważniejsze informacje
- FIA nakazała montaż systemów chłodzących w bolidach F1 w Singapurze
- Decyzja dotyczy wszystkich kierowców, niezależnie od korzystania z kamizelek
- Nowe przepisy to efekt doświadczeń z upałami podczas GP Kataru 2023
Grand Prix Singapuru to jeden z najbardziej wymagających wyścigów sezonu. Wysoka wilgotność i temperatury przekraczające 30 st. C sprawiają, że warunki na torze są ekstremalne. W tym roku dyrektor wyścigu Rui Marques zdecydował o obowiązkowym montażu systemów chłodzących w każdym bolidzie.
Po raz pierwszy w historii Formuły 1 wdrożono zalecenie FIA, które od sezonu 2025 ma być standardem. Systemy chłodzące mają chronić kierowców przed przegrzaniem, gdy temperatura w kokpicie przekracza 30 st. Celsjusza. FIA wprowadziła także specjalne kamizelki chłodzące, które rozprowadzają płyn przez sieć rurek.
To dobre, gdy ścigasz się przy 90 procentach wilgotności, a kokpity osiągają 60 stopni Celsjusza. Wtedy w samochodzie jest jak w saunie — wskazuje kierowca Mercedesa Brytyjczyk George Russell, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Były zawodnik Arsenalu skradł show. Tego gola można oglądać i oglądać [WIDEO]
Równe warunki dla wszystkich zawodników
Kierowcy nie muszą korzystać z kamizelek, ale każdy bolid musi być wyposażony w system chłodzenia lub odpowiedni balast. Charles Leclerc z Ferrari przyznał, że jeszcze nie podjął decyzji, czy będzie używać kamizelki. Stwierdził, że w zeszłym roku poradził sobie bez dodatkowego chłodzenia i być może w tym roku zdecyduje się na podobny krok.
Warunki będą podobne do tych z zeszłorocznego wyścigu w Singapurze, wtedy wytrzymałem, może teraz też nie będę wymagał chłodzenia - powiedział.
Decyzja FIA to efekt wydarzeń z Grand Prix Kataru 2023, gdzie kilku kierowców wymagało pomocy medycznej z powodu przegrzania. Singapur od lat uchodzi za najtrudniejszy wyścig pod względem warunków atmosferycznych, a płyny w bolidach często przypominają gorącą herbatę.