Milena Górecka| 

Zastrzyk energii. Obniża ciśnienie, zwiększa produkcję czerwonych krwinek

4

Fioletowe ziemniaki w wielu rejonach świata nazywane są, dzięki łatwości uprawy, "rośliną na okres głodu". W świecie zachodnim są jednak rośliną namaszczoną na gwiazdę mediów społecznościowych. Na talerzu wyglądają imponująco, a przy tym mają solidny profil odżywczy. Czy warto zamienić żółte lub białe ziemniaki na fioletowe?

Zastrzyk energii. Obniża ciśnienie, zwiększa produkcję czerwonych krwinek
Czy fioletowe ziemniaki są zdrowe? (Licencjodawca, Ilham Saputra)

Fioletowe zdrowie

Fioletowy ziemniak — zwany również "chińską truflą" - ma niższy indeks glikemiczny (a zatem ma mniejszy wpływ na poziom glukozy we krwi) niż ziemniak biały i żółty.

Zawiera więcej potasu niż banany, a to potas właśnie odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni. Dostarcza też sporo witaminy C i przeciwutleniaczy (w tym antocyjanów, które działają przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybiczo) oraz witaminę B6, przyczyniającą się do regulacji aktywności hormonalnej, eliminacji uczucia zmęczenia i produkcji erytrocytów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy ziemniaki są niebezpieczne dla zdrowia?

Naukowcy uznają fioletowego ziemniaka za sprzyjającego obniżeniu ciśnienia krwi.

Porcja ugotowanego ziemniaka ze skórką o wadze 100 gramów dostarcza 87 kalorii, 2 gramy białka, 20 gramów węglowodanów, 3,3 grama błonnika i mniej niż 1 gram tłuszczu. Spożycie tej porcji zapewnia nam 6 proc. zalecanego dziennego spożycia manganu, 21 proc. zalecanego dziennego spożycia miedzi, 2 proc. zalecanego dziennego spożycia żelaza, 8 proc. zalecanego dziennego spożycia potasu, 18 proc. zalecanego dziennego spożycia witaminy B6 i 14 proc. zalecanego dziennego spożycia witaminy C.

Z czym jeść fioletowe ziemniaki?

Bulwa, o smaku przypominającym dobrze nam znanego batata, pasować będzie bowiem do wielu potraw: od sosów, past i zup (w przepisach na zupę z ube warto uwzględnić również imbir, goździki cynamon, czosnek, cebulę i koper włoski — doznania kulinarne gwarantowane!) przez pizzę, omlety i zapiekanki, aż po lody, ciasta i inne desery.

Sprawdzi się też jako dodatek do sałatki, gulaszu i wszelkich dań warzywnych. Oraz – jak na ziemniaka przystało – jako nietypowe kolorystycznie purée.

Mimo że dla wielu fioletowy ziemniak może być zaskoczeniem, faktem jest, że jego odmiany (Viteloette, Blue Congo i Mecklenburger Shecke) są sprowadzane do Polski już od niemal 50 lat.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić