Kanadyjka odkryła nowy gatunek. "Osobna gałąź na drzewie życia"

Hemimastix kukwesjijk nie ma wspólnych cech genetycznych z żadnym żyjącym organizmem. Kanadyjka dokonała odkrycia w błocie z Nowej Szkocji.

Kanadyjka odkryła nowy gatunek. "Osobna gałąź na drzewie życia"
(Dalhousie University, Yana Eglit)

Badaczka z Uniwersytetu Dalhousie znalazła niezwykłe mikroorganizmy. Yana Eglit jest przekonana, że należy im się własne miejsce na drzewie ewolucyjnym. To pogląd zgodny z najnowszymi ustaleniami specjalistów zajmujących się klasyfikacją organizmów.

Kanadyjka znalazła przedstawicieli dwóch gatunków drobnoustrojów. Jeden z nich był dotąd nieznany. Nazwano go Hemimastix kukwesjijk. Właśnie opublikowano wyniki bardzo dokładnych badań genetycznych znalezionych mikroorganizmów - informują kanadyjskie media.

Nie znamy żadnego organizmu, który byłby blisko z nimi spokrewniony - mówi Alastair Simpson, profesor biologii na Uniwersytecie Dalhousie i współautor badania.

Są jednokomórkowe, mierzą 0,02 milimetra. Otoczone są włoskami, jednak w przeciwieństwie do organizmów, które mogłyby je przypominać, poruszają nimi chaotycznie, a nie w sposób skoordynowany. Organizmy te sprawiały dotąd naukowcom wiele kłopotów. Nie potrafiono ich zaklasyfikować ani do królestwa zwierząt ani roślin. Daleko im też do grzybów, nie są również bakteriami.

Yana Eglit znalazła organizmy podczas spaceru. Próbkę błota włożyła do fiolki. Po pewnym czasie, w laboratorium do suchej gleby dolała wody i zaczęła ją obserwować. Ku swojemu zdziwieniu dostrzegła pod mikroskopem dwa gatunki niezwykle rzadkich mikroorganizmów.

Teraz badaczka prowadzi hodowlę Hemimastix kukwesjijk. Liczy na to, że dokładniejsze badania pozwolą sprecyzować miejsce na ewolucyjnej osi czasu, w którym drobnoustrój powinien być umieszczony.