NASA: Wokół Ziemi krąży drugi księżyc

Naukowcy z NASA zauważyli niewielką asteroidę, która, krążąc wokół Słońca, zatacza również kręgi wokół naszej planety. Obiekt niebieski nazwano 2016 HO3.

NASA: Wokół Ziemi krąży drugi księżyc
(flickr.com, Spirit-Fire)

Mamy nowego towarzysza w kosmosie. To odkryta 27 kwietnia asteroida, która jednak nieco różni się od swoich "rówieśników". O ile zwykłe ciała niebieskie tej wielkości stale okrążają Słońce między Ziemią a Marsem, obiekt 2016 HO3 przez część roku jest naszym dodatkowym księżycem. Jego orbita nie jest jednak klasycznie eliptyczna, a odległość jest na tyle duża, że tę planetoidę można uznać jedynie za pseudo-satelitę. To i tak najbardziej stały z ziemskich towarzyszy, mimo wcześniej już okrywanych podobnych "księżyców".

Jeszcze jedna asteroida - 2003 YN107 - podążała podobną orbitą przez chwilę 10 lat temu, ale od tamtego czasu oddaliła się od Ziemi. Nowa asteroida jest o wiele bardziej z nami związana. Nasze obliczenia wskazują, że 2016 HO3 była stabilną quasi-satelitą Ziemi przez prawie wiek i będzie kontynuowała podążanie tym torem orbity jeszcze przez setki lat - powiedział Paul Chodas, szef Centrum Obiektów Bliskich Ziemi w NASA.

Asteroida została dostrzeżona przez teleskop na Hawajach i mierzy od 40 do 100 metrów. Mimo sporych rozmiarów, jak na tego typu obiekt, 2016 HO3 nie zagraża Ziemi. Jego odległośc od naszej planety jest 100 razy większa niż Księżyca.

Zobacz także: Zobacz, jak wygląda orbita nowo odkrytego asteroidy.

Autor: Mateusz Kijek

Teraz serce internetu w jednej aplikacji. Bądź na bieżąco i pobierz w Google Play albo App Store.