aktualizacja 

Niepewności, które bywają trudne dla wielu firm. Jest rozwiązanie

0

Często twierdzi się, że w świecie B2B do najbardziej złożonych i zawikłanych stosunków biznesowych należą te, istniejące między firmami FinTech i bankami. Składa się na to wiele czynników. Między innymi, negocjację między takimi stronami należą do jednych z najcięższych i najbardziej czasochłonnych.

Niepewności, które bywają trudne dla wielu firm. Jest rozwiązanie
(Materiały prasowe)

Najcięższych — ponieważ poziom oczekiwań banku jest przeogromny. Czasochłonnych - ponieważ banki są bardzo trudnym partnerem do negocjacji.

W dodatku, na wspomniane stosunki biznesowe wpływa nieustannie zmieniające się środowisko prawno-regulacyjne. Na polskim rynku najważniejszym regulatorem finansowym jest KNF, natomiast do najważniejszych unijnych dyrektywach należą MIFID, MiFiD II oraz PSD2.

Firma X Open Hub ma wieloletni biznesowe doświadczenie i jest zaangażowana w wiele polskich i zagranicznych projektów, w których stronami są banki i instytucje finansowe. Dzięki doświadczeniu zdobytemu w tego rodzaju inicjatywach, udało nam się wyróżnić kilka uniwersalnych niepewności biznesowych, który pojawiają się na poszczególnych etapach negocjacji.

Ogromna niechęć do ryzyka

W przypadku bankowości wprowadzanie ulepszeń i nowych produktów jest skomplikowanym i zaplanowanym procesem. W bankach z niezmierną dokładnością bada się procesy biznesowe i co za tym idzie ryzyko, jakie ze sobą niosą.
Cytując jednego z członków naszego zespołu, bank może zapytać: „Twój nowy produkt może przynieść dla nas 100 tysięcy złotych zysku, ale czy nie naraziłby naszego miliard złotych przychodów?". Na przykład, jeśli Twój produkt operuję na danych użytkowników lub działa w chmurze, to bank może uznać to za zbyt ryzykowną rozwiązanie, by pozwolić zewnętrznemu podmiotowi na ingerencję w tej przestrzeni.

Labirynt jednostek biznesowych

W porównaniu do mniejszych przedsiębiorstw banki są dużymi ustrukturyzowanymi podmiotami. Wynika to między innymi z bardzo wygórowanych wymogów prawnych i kapitałowych stawianych przez regulatorów osobom, które chciałyby założyć taką działalność. Z tego powodu banki, to zazwyczaj duże i dojrzałe organizacje składające się z kilkunastu (lub kilkuset) jednostek biznesowych. Od momentu nawiązania współpracy z bankiem znajdziesz się w labiryncie zespołów. Niektóre z nich są klientami innych jednostek biznesowych, które z kolei mogą być zdane na łaskę lub niełaskę innej jednostki biznesowej. Poszczególne procesy decyzyjne potrafią trwać nawet kilka miesięcy. Kluczowe jest tu odkrycie tych relacji tak szybko, jak to możliwe. W przypadku poznania nowego przedstawiciela instytucji, dobrą praktyką jest otwarte zapytanie o jego zależności i szczebel w „hierarchii dowodzenia”. Pomoże to z pewności szybko dostosować przekaz i zaoszczędzi obu osobom czas.

Droga ekspresowa

W większości przypadków, banki posiadają jednostki biznesowe związane z rozwojem i innowacjami. Zazwyczaj są to „akceleratory innowacji” lub „startupowe huby”, które oceniaj projekty i współpracują z zewnętrznymi firmami fintechowymi. Warto udać się w takie miejsce bezpośrednio. Pracownicy skupieni w takich jednostkach rozumieją procedury organizacyjne niezbędne do pracy z zewnętrznymi dostawcami. W końcu staną się twoim „przyjacielem-kompasem”, który pomoże Ci nawigować w bankowych meandrach struktur biznesowych. Jednostki te mają również często budżet inwestycyjny, który na początku mogą być dużym wsparciem.

X Open Hub vs Bank - Różnice technologiczne

Banki są bardzo dużymi i powściągliwymi organizacjami, ze względu na to, proces wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych jest tam o wiele dłuższy.

Nie oczekujmy zatem, że technologie inhouse w banku oparte będą o nierelacyjne bazy danych czy nowe języki programowania tj. GoLang. Jeśli Twoje rozwiązania technologiczne związane z produktem lub usługą są dość nowe, prawdopodobnie infrastruktura banków może ich jeszcze nie obsługiwać. Wprowadzenie nowego oprogramowania lub rozwiązania white label do banku jest niezwykle trudne, ponieważ wymaga posiadania wielu licencji, testowania bezpieczeństwa i obsługi najnowszych standardów szyfrowania. Proces testów i implementowania każdej z wymienionych wcześniej pozycji może potrwać nawet kilka tygodni. Należy dlatego zadbać o wcześniejszą certyfikacje oprogramowania. Musimy się również upewnić, czy nasz produkt jest na tyle elastyczny, że dostosujemy go do wszystkich popularnych standardów technologicznych. Szczególnie tych starszych. Rozwiązania chmurowe są nadal dużym znakiem zapytania dla banków, dlatego bardzo ważne jest, aby jak najszybciej zweryfikować wymagania dotyczące oprogramowania i sprzętu.
Jest to tylko kilka cech charakterystycznych związanych ze współpracą z instytucjami finansowymi. O kolejnych typowych przeszkodach napotykanych w świecie fintech napiszę w kolejnym artykule.

Opinie wyrażone w artykule są poglądami autora i nie muszą odzwierciedlać oficjalnego stanowiska firmy X Open Hub.

X Open Hub jest dostawcą płynności dla ponad 3000 instrumentów finansowych oraz zapewnia rozwiązania technologiczne dla domów maklerskich, banków oraz początkujących firm zainteresowanych platformami do handlu na rynkach walutowych.
W skład naszej oferty wchodzą najnowocześniejsze technologie tradingowe, takie jak platforma XOH Trader dostępna w wersji mobilnej, smartwatch, web oraz desktop, oraz inteligentne narzędzia back-office służące do zarządzania ryzykiem finansowym.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić