Krzysztof Narewski|

Przełomowe odkrycie naukowców. Mała kość zrobi rewolucję

Niepozorne znalezisko w niemieckiej jaskini całkowicie zmienia dotychczasową wiedzę o rozwoju człowieka. Badacze z Instytutu Maxa Plancka i Uniwersytetu w Tybindze doszli do wniosku, że neandertalczycy i współcześni ludzie skrzyżowali się ponad 200 tys. lat wcześniej niż dotychczas sądzono.

Przełomowe odkrycie naukowców. Mała kość zrobi rewolucję
(Panoramio/Yuliya S. CC BY-SA 3.0)

Takie informacje uzyskano z kości nogi jednego z neandertalczyków. * A dokładnie z przeanalizowanego DNA mitochondrialnego. Okazało się, że ma ono nieco wspólnego z kodem genetycznym współczesnego człowieka. Szacuje się, że kość ma ok. 124 tys. lat. *Znaleziono ją w jaskini Hohlenstein-Stadel na południu Niemiec.

*To duże zaskoczenie. *Do tej pory naukowcy uważali, że współcześni ludzie wyemigrowali z Afryki ok. 50 tys. lat temu. Dalsze badania pokazały, że przenosiny do Europy mogły wydarzyć się jeszcze wcześniej. Zdaniem badaczy linia neandertalczyków, z której pochodziła ta kość, ma co najmniej 220 tys. lat.

Odkrycie pokazało coś jeszcze. Zróżnicowane DNA mitochondrialne neandertalczyków jest zdaniem naukowców oznaką także tego, że tuż przed wyginięciem, naszych przodków było o wiele więcej niż do tej pory sądzono.

Napływ przedstawicieli współczesnego człowieka do Europy był na tyle nieduży, że nie wpłynął zbyt mocno na DNA neandertalczyków. Był jednak na tyle znaczący, że zupełnie zmienił ich DNA mitochondrialne - czytamy w opracowaniu badania

*Odkrycie sporo zatem zmienia. *Pokazuje, że współcześni ludzie przybywali do Europy w falach i to wcześniej, niż do tej pory sądzono. Do tego mamy teraz widzę o tym, że neandertalczycy byli bardzo różnorodną rasą.