aktualizacja 

Kompromitacja na pokazie Łady. Jasne staje się, dlaczego do niej doszło

Rosyjski koncern samochodowy AwtoWAZ chce przyciągnąć do produkcji aut "setki" Rosjan z kolonii karnych, powiedział szef koncernu Maksym Sokołów. Obiecuje nawet skazanym, że za tę przymusową pracę dostaną drobne pensje.

Kompromitacja na pokazie Łady. Jasne staje się, dlaczego do niej doszło
AvtoVAZ będzie angażował skazanych Rosjan w produkcję samochodów (Wikimedia Commons)

Już drugi dzień z rzędu rosyjski koncern AwtoWAZ jest w centrum zainteresowania mediów. W piątek pisaliśmy, że najnowszy model - Łada Aura nie chciał się odpalić podczas prezentacji ministrowi finansów Rosji i szefowi Sbierbanku.

Duże problemy koncernu "nie przez sankcje"

Teraz pojawiają się informacje o planach zatrudnienia w fabrykach AwtoWAZu skazanych, którzy będą zaangażowani w montaż nowych Ład. Świadczy to o dużych problemach koncernu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Broń jądrowa Rosji wokół Polski. Gen. Drewniak o reakcji NATO

Szef AwtoWAZu zapewnia jednak, że wszystko nie przez sankcje nałożone na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę i nie przez brak niezbędnych technologii i komponentów, ale przez brak siły roboczej.

Szukają 4 tys. pracowników

Sokołów zapowiada, że w związku z tym firma "użyje wszelkich narzędzi", aby przyciągnąć 4 tys. nowych pracowników do jego fabryki. Najlepszy pomysł, jego zdaniem, to zaangażowanie w prace przymusowe skazanych.

Nie doprecyzował jednak, jaką liczbę więźniów chciałby zrekrutować. "No, może setki, może sto, może dwieście" – powiedział Sokołow, odpowiadając na pytanie dziennikarzy. Skazani mieliby pracować na głównej fabryce AwtoWAZu w mieście Togliatti.

Werbowanie skazanych

Szef koncernu obiecał wypłatę niewielkich pensji skazanym. Agencja Interfax pisała już wcześniej o możliwym werbowaniu skazanych do pracy przymusowej na AwtoWAZie, powołując się na wydział Federalnej Służby Więziennej w obwodzie samarskim.

Rosyjski AwtoWAZ, który produkuje słynne Łady, od początku wojny w Ukrainie boryka się z problemami finansowymi. Z Rosji wycofał się koncern Renault, który był głównym akcjonariuszem AwtoWAZ. Firmę znacjonalizowano, ale nie może już ona produkować samochodów wykorzystujących francuską technologię.

Problemy AwtoWAZu

Przed wojną sam AwtoWAZ produkował około milion samochodów rocznie, ale produkcja znacząco spadła. Jednak koncern zapowiada "znaczący rozwój", dzięki czemu produkcja ma wzrosnąć.

Jednocześnie pojawiają się doniesienia, że pracownicy zostali wysłani na przymusowy urlop przez brak podzespołów. Ładzie wyrastają coraz silniejsi konkurenci z Chin, który przejęli już 40 proc. rosyjskiego rynku nowych aut.

Autor: BA
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić