Kamil Niewiński
Kamil Niewiński| 

Kontrole w całej Polsce. Czy trzeba otwierać drzwi?

221

W ostatnim czasie płatności za abonament RTV są o wiele dogłębniej sprawdzane. Jak jednak wyglądają takie kontrole, kto powinien się ich spodziewać i kto tak właściwie jest odpowiedzialny za ich przeprowadzanie?

Kontrole w całej Polsce. Czy trzeba otwierać drzwi?
Abonament RTV a kontrole - z czym to się je? (Unsplash, Piotr Cichosz)

Od lutego 2023 r. zaczęły dochodzić głosy o tym, że znacznie zwiększyła się liczba kontroli abonamentu RTV. Chociaż politycy wchodzący w skład nowego rządu mówili w trakcie kampanii wyborczej, że w planach jest zniesienie tego obowiązku, na razie każdy Polak posiadający telewizor, radio czy inny tego typu odbiornik powinien uiszczać tę opłatę.

Wynosi ona 27,30 zł miesięcznie za telewizor oraz 8,70 zł miesięcznie za radio, ewentualnie zaś 264,60 zł rocznie za TV i 81 zł rocznie za radio. Kara za niezarejestrowanie urządzenia wynosi zaś 30-krotność stawki miesięcznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Abonament zostaje. Premier dementuje zapewnienia swojego ministra

Przez długi czas abonament RTV był tak naprawdę martwą opłatą, lecz od kilku miesięcy rzeczywiście wzrosła liczba wizyt inspektorów i posypały się kary. O wiele częściej kontrole przeprowadza się w firmach niż u osób prywatnych - tam bowiem opłaty o wiele łatwiej zweryfikować. Jak jednak kontrole wyglądają od kuchni? Kto ma do ich wykonywania uprawnienia i jak wygląda taka wizyta?

Abonament RTV - kto, gdzie i jak przeprowadza kontrole?

Instytucję odpowiedzialną za przeprowadzanie kontroli płatności abonamentu RTV ustala Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT). To właśnie ta instytucja wyznaczyła do tego Pocztę Polską i to jej pracownicy mają uprawnienia, by takie działania móc wykonywać.

Warto jednak wspomnieć, że nie powinniśmy nagle zacząć spodziewać się listonoszy, którzy przyjdą sprawdzać nasze płatności. W tym celu Poczta Polska zatrudnia kilkudziesięciu specjalnych inspektorów i to właśnie oni są odpowiedzialni za nadzorowanie płatności.

- Kontrole obowiązku rejestracji odbiorników rtv przeprowadzają uprawnieni pracownicy Poczty Polskiej S.A. Jednostką dedykowaną do realizacji zadań związanych z kontrolą jest Centrum Obsługi Finansowej. Pracownicy przeprowadzający kontrolę mają obowiązek okazać upoważnienie do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie, legitymację służbową, a na żądanie kontrolowanego, również dowód osobisty. Osoba kontrolowana powinna umożliwić przeprowadzenie kontroli obowiązku rejestracji odbiorników RTV lub okazać dowód potwierdzający rejestrację odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych - możemy przeczytać na stronie Poczty Polskiej.

Co więc musi zrobić inspektor? Przede wszystkim otrzymać potwierdzenie płatności - a tym samym rejestracji urządzenia - a także potwierdzić obecność opłaconego sprzętu w lokalu. Musi on również dowiedzieć się od kiedy telewizor, radio czy inne tego typu urządzenie jest używane. Każdy z nas bowiem na opłacenie abonamentu ma 14 dni.

Co ważne - nie musimy wpuszczać inspektorów do środka. Nie spotkają nas z tej strony żadne konsekwencje.

Ustawa nie daje kontrolerom prawa żądania wstępu do pomieszczeń celem sprawdzenia posiadania w nich urządzeń wymagających rejestracji i opłat - wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić