Masz leciwy samochód? Do tego miasta nim nie wjedziesz
Urzędnicy z Krakowa zadecydowali - całe miasto obejmie Strefa Czystego Transportu. W ciągu niespełna czterech lat ze stolicy Małopolski może zniknąć niemal 140 tysięcy samochodów. Ograniczenia obejmą najstarsze auta z silnikiem benzynowym i LPG oraz nieco młodsze z silnikiem Diesla. Kraków będzie pierwszym miastem w Polsce, które w całości znajdzie się w Strefie Czystego Transportu.
Uchwała krakowskich radnych ma wejść w życie w dwóch etapach. Pierwszy z nich będzie miał miejsce od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026 roku. Zgodnie z nim w przypadku pojazdów benzynowych oraz tych na LPG do Strefy Czystego Transportu będą mogły wjechać samochody z silnikami Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku diesli obowiązywać mają z kolei normy: Euro 2 lub produkcja od 1995 roku.
Ostateczne, najostrzejsze zmiany wejdą w lipcu 2026 roku. Wówczas do miasta będą mogły wjechać jedynie pojazdy na poziomie Euro3 lub roku produkcji 2000 dla benzyny oraz Euro5 lub roku 2010 dla diesla. W praktyce byłaby więc mowa o samochodach 26- lub 16-letnich.
Czytaj także: 5 tys. zł kary. Wystarczy, że palisz tym w piecu
Wiek samochodów będą weryfikować strażnicy miejscy, chociaż miasto planuje też wprowadzenie kontroli elektronicznej. Możliwe, że będzie się ona częściowo opierała o specjalne naklejki, które według Ministerstwa Klimatu i Środowiska uprawniają do wjazdu do Strefy Czystego Transportu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ojciec prezydenta o smogu. Mocna reakcja
Do wejścia w życie uchwały zostało jeszcze kilka lat. Niewykluczone, że do tego czasu wyklarują się przepisy dotyczące tych naklejek - mówi w rozmowie z o2.pl Maciej Piotrowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Będą wyjątki
Zapisy Strefy Czystego Transportu mają obejmować samochody zarówno spoza Krakowa jak i spoza Polski. Będzie jednak kilka wyjątków.
Czytaj także: Cząsteczki sadzy w płodach. Przerażające odkrycie
Z zapisów wyłączone będą samochody zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły 70 lat. Zakaz wjazdu i poruszania się po specjalnej strefie nie będzie także obowiązywał pojazdów, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Po mieście będą też bez ograniczeń mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wymogów, jakie mają obowiązywać od połowy 2026 roku może nie spełniać nawet 25 proc. samochodów, które dziś jeżdżą po Krakowie.