Polacy kochają te cytrusy. Są numerem jeden
Pomarańcze to ulubione cytrusy Polaków, wynika z analizy PanParagon dla "Business Insider". Ceny cytrusów, podobnie jak sezonowych warzyw i owoców, zależą od wielu czynników.
Według danych aplikacji PanParagon, pomarańcze są najczęściej wybieranym cytrusem w Polsce, znajdując się na ponad 32 proc. paragonów obejmujących tę kategorię owoców.
Popularność pomarańczy przewyższają mandarynki, które wybiera ponad 21 proc. konsumentów, oraz cytryny z wynikiem nieco poniżej 20 proc.
Na dalszych miejscach uplasowały się mniej popularne kiwi, limonki oraz grejpfruty. Ceny limonek wzrosły o ponad 17 proc. od 2023 r. Mediana ceny zwiększyła się z 1,79 zł w 2023 r. do 2,10 zł w 2025 r.
Tiktokerka wywiozła z Biedronki pełen wózek. Pokazała, co kupiła
Znaczące zmiany cen dotknęły również grejpfrutów, które podrożały o 7,2 proc., a ceny cytryn oraz mandarynek wzrosły o mniej niż 6 proc. Pomimo tego, konsumenci mogą być zadowoleni z obniżki cen pomarańczy, które są tańsze o 5,3 proc. w porównaniu do 2023 r., oraz kiwi, które potaniało o prawie 4 proc.
Ceny cytrusów, podobnie jak sezonowych warzyw i owoców, zależą od wielu czynników: warunków pogodowych w krajach pochodzenia, kosztów transportu, kursów walut czy polityki sieci handlowych.
Nasze dane pokazują, że choć część cytrusów potaniała, jak pomarańcze, to ogólny kierunek zmian w ostatnich latach był wzrostowy. Konsumenci odczuli to przede wszystkim w przypadku limonek i grejpfrutów - mówi Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Ile Polacy wydadzą na Boże Narodzenie?
Z najnowszego raportu "Świąteczny Portfel Polaków 2025", opracowanego przez Związek Banków Polskich oraz firmę badawczą Minds&Roses, wynika, że tegoroczne świąteczne wydatki na osobę osiągną niemal 1,8 tys. zł. To zauważalny wzrost o 13 proc. w porównaniu do zeszłego roku.
Najwięcej pieniędzy Polacy przeznaczą na prezenty i zakupy spożywcze. Średnio wydamy na nie odpowiednio 677 zł i 671 zł. Wydatki związane z podróżami i transportem wyniosą około 439 zł.
Jednocześnie aż 51 proc. badanych planuje ograniczyć swoje wydatki, skupiając się na redukcji kosztów prezentów oraz artykułów spożywczych. Większość z nich zamierza spędzić Święta w kraju.