Horror w samolocie do Polski. Ekspertka o odszkodowaniach. Podała kwotę

Sprawa pasażerów lotu z Malty do Polski oburzyła internautów. Zdaniem prawniczki gehenna, jaką przeszli na pokładzie Ryanaira, powinna skutkować otrzymaniem odszkodowania. Mecenas Sonia Konieczniak w rozmowie z o2.pl wskazuje, na co mogą liczyć uczestnicy feralnego lotu. Padła konkretna kwota.

Horror na lotnisku na Malcie. Pasażerowie dostaną odszkodowanie?Horror w samolocie do Polski. Ekspertka o odszkodowaniach. Podała kwotę
Źródło zdjęć: © Getty Images, Tik Tok | Cavan Images, daniel_s.r.h
Rafał Strzelec
170

Pasażerowie lotu z Malty do Poznania przeszli prawdziwą gehennę. Jak podawał TVN24, samolot miał w niedzielę (11 sierpnia) aż sześć godzin opóźnienia ze względu na awarię klimatyzacji. W międzyczasie pasażerowie mieli wrócić do samolotu, który był rozgrzany. - Jedna osoba mdlała, proszony był lekarz. Podstawiono karetkę i kolejne osoby zaczęły do niej wchodzić - relacjonował jeden z turystów.

Pasażerowie chcieli wyjść z samolotu, ale musieli czekać, aż w końcu dostaną pozwolenie na wylot. Jak wynika z ich relacji, nie dostali nawet butelki wody - mogli sobie ją jedynie kupić. Po kilku godzinach męczarni w końcu odlecieli do Poznania. Muzyk Daniel SRH udostępnił na TikToku film z wnętrza samolotu. Pokazuje on wykończonych oczekiwaniem ludzi, którzy starają się ochłodzić tym, co mają pod ręką.

Opóźnienie samolotu a wysokość odszkodowania

Mecenas Sonia Konieczniak jest ekspertką w zakresie prawa lotniczego. Reprezentuje pasażerów w sporach z przewoźnikami lotniczymi. Jak zauważa, każdy z pasażerów lotu z Malty do Polski ma prawo ubiegać się o odszkodowanie.

Pasażerom przysługuje odszkodowanie na podstawie przepisów unijnych. Trasa lotu przewyższa 1500 km, dlatego każdemu z pasażerów przysługuje odszkodowanie w zryczałtowanej kwocie po 400 euro. Pierwszy krok w kierunku wypłaty to zainicjowanie przez pasażera postępowania reklamacyjnego - mówi mecenas Sonia Konieczniak w rozmowie z o2.pl.

Mecenas podkreśla, iż to po stronie przewoźnika jest zapewnienie lotu bez usterki, ponieważ odpowiada on za stan techniczny maszyn. Każda linia lotnicza odpowiada za usunięcie problemu w czasie trzech godzin dopuszczalnego opóźnienia.

Jeśli przewoźnik nie miał faktycznie perspektywy usunięcia usterki w racjonalnym czasie, a mimo to pasażerów wpuszczono na pokład, narażając ich na niedogodne warunki, wówczas można rozważać dalsze roszczenia. Trzeba jednak zapoznać się z pełnymi okolicznościami związanymi z procedurami - uważa nasza rozmówczyni.

Mecenas Konieczniak wskazuje, że trzeba poznać przyczyny, dla których pasażerowie nie zostali wypuszczeni z samolotu na czas oczekiwania na lot.

Ważne jest, czy pozostawienie pasażerów w samolocie było indywidualną decyzją przewoźnika, czy też oczekiwał on na decyzję wieży kontroli o przyznaniu zgody na odlot. Należy zweryfikować z przewoźnikiem, jak wyglądała sytuacja. Dopiero wówczas można myśleć o innych roszczeniach - mówi Sonia Konieczniak.

Dodaje również, że każde dodatkowe roszczenie, poza rekompensatą z powodu opóźnienia samolotu, jest rozpatrywane indywidualnie. Chodzi m.in. o sytuacje, kiedy ktoś zemdleje lub nie uzyska pomocy medycznej. Nie ulega również wątpliwości, że Ryanair powinien zapewnić pasażerom wyżywienie i napoje.

Przewoźnik powinien zapewnić pasażerom darmowe posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania - dodaje mecenas.

Ryanair na razie nie odniósł się do sprawy. Nadal czekamy na stanowisko przewoźnika w sprawie niedzielnego lotu. Gdy dostaniemy odpowiedź, zamieścimy ją w tym artykule.

Rafał Strzelec, dziennikarz o2.pl

Źródło artykułu: o2pl

Wybrane dla Ciebie

Wyniki Lotto 21.06.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 21.06.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje Jarosław Klejnocki. Był dyrektorem Muzeum Literatury
Nie żyje Jarosław Klejnocki. Był dyrektorem Muzeum Literatury
Niszczycielskie tornada w USA. Nie żyją trzy osoby
Niszczycielskie tornada w USA. Nie żyją trzy osoby
Pożary w Chorwacji. Polska ambasada wydała komunikat
Pożary w Chorwacji. Polska ambasada wydała komunikat
Afera w PKP. Pokazał zdjęcie i się zaczęło
Afera w PKP. Pokazał zdjęcie i się zaczęło
"Stop golasom". Zdjęcie znad Bałtyku niesie się po sieci
"Stop golasom". Zdjęcie znad Bałtyku niesie się po sieci
Tragiczny wypadek pod Włocławkiem. Motocyklista nie miał szans
Tragiczny wypadek pod Włocławkiem. Motocyklista nie miał szans
Cole Palmer zgasił reportera. "To nie był żart"
Cole Palmer zgasił reportera. "To nie był żart"
Matka w kajdankach żegnała synka. "Kompromitujący teatr"
Matka w kajdankach żegnała synka. "Kompromitujący teatr"
"Jesteśmy zmęczeni". Strażacy z Chorwacji zabierają głos
"Jesteśmy zmęczeni". Strażacy z Chorwacji zabierają głos
Dramat na słowackim kąpielisku. Chłopiec zmarł po zakażeniu amebą
Dramat na słowackim kąpielisku. Chłopiec zmarł po zakażeniu amebą
Odkrycie w Zatoce Gdańskiej. Oto co zobaczyli nurkowie
Odkrycie w Zatoce Gdańskiej. Oto co zobaczyli nurkowie