Anna Wajs-Wiejacka
Anna Wajs-Wiejacka|

Najnowsze odkrycie zmienia to, co wiemy na temat ewolucji człowieka

Nadszedł czas zrewidować to, co wiemy o naszej ewolucji. Nowe badania sugerują, że nasz język jest nawet osiem razy starszy, niż wcześniej zakładano. Prymitywny język ludzie mieli rozwinąć już 1,6 mln lat temu. Brytyjski archeolog prezentuje dowody potwierdzające tę tezę.

Najnowsze odkrycie zmienia to, co wiemy na temat ewolucji człowieka
Struktura Richat na Saharze była niegdyś głównym prehistorycznym ośrodkiem wytwarzania narzędzi i łowiectwa (NASA)

Analizy przeprowadzone przez brytyjskiego archeologa Stevena Mithena sugerują, że pierwszy prymitywny język rozwinął się znacznie wcześniej, niż do tej pory zakładano. Większość ekspertów zajmujących się ewolucją człowieka przyjmowała, że ludzie zaczęli mówić około 200 tys. lat temu.

Badania Mithena wskazuje, że język może być nawet 8 razy starszy. Jego zdaniem mógł się rozwinąć 1,6 mln lat temu, gdzieś we wschodniej lub południowej Afryce. Jego analiza opiera się na szczegółowym badaniu wszystkich dostępnych dowodów archeologicznych, paleoanatomicznych, genetycznych, neurologicznych i lingwistycznych.

Badacz zwrócił uwagę, że mózg człowieka rósł szczególnie szybko właśnie między 2 a 1,5 mln lat p.n.e. Wzrostowi samego mózgu towarzyszyły zmiany w jego strukturze, jak choćby pojawienie się płata czołowego związanego z produkcją języka i jego rozumieniem. Mowa tu o obszarze Broki, który wyewoluował z wcześniejszych struktur odpowiedzialnych za zdolność wczesnej ludzkości do komunikowania się za pomocą gestów.