Naukowcy doprowadzili do lewitacji przedmiotu. Wykorzystali światło

Eksperyment został przeprowadzony przez inżynierów z Uniwersytetu Pensylwanii. Grupa naukowców pod przewodnictwem Mohsena Azadiego postanowiła sprawdzić, co się stanie, kiedy pod akrylową komorą próżniową zostanie umieszczony zestaw diod LED.

Naukowcy doprowadzili do lewitacji przedmiotu. Wykorzystali światło
Zdjęcie ilustracyjne (Getty Images, Yagi Studio)

Jak podaje portal Wired, wewnątrz komory próżniowej zostały umieszczone dwie plastikowe płytki o niewielkich rozmiarach. To, w jaki sposób zaczną się zachowywać pod wpływem światła, naukowcy monitorowali za pośrednictwem specjalnych kamerek.

Nie zdawaliśmy sobie sprawy, czego należy się spodziewać. Ale mieliśmy nadzieję, że coś zobaczymy – relacjonuje Mohsen Azadi (Wired).

Lewitacja – naukowcy poruszyli przedmiot za pomocą światła

Już wcześniej naukowcy zaobserwowali, że w podobnych warunkach dochodzi do poruszenia się cząsteczek w urządzeniach mikroprzepływowych czy niewidocznych gołym okiem areozoli. Jednak tym razem, ku zaskoczeniu grupy badaczy, obie płytki o grubości średnicy ołówka lekko się uniosły.

Jak czytamy w artykule opublikowanym w magazynie naukowym "Science Advances", płytki uniosły się wyłącznie dzięki energii świetlnej. Moc wytwarzana przez diody LED doprowadziła do wzrostu temperatury oraz zelektryzowania się cząsteczek powietrza pod plastikowymi płytkami. W konsekwencji te zaczęły się lekko unosić.