Niezwykłe odkrycie naukowców. Znaleźli kolonie ośmiornic w ciemnych głębinach oceanu

Do niebywałego odkrycia doszło daleko od wybrzeży Kaliforni. Na dnie oceanicznej góry Davidsona naukowcy znaleźli ogromną kolonię żywych ośmiornic. To niezwykłe, gdyż jedynym źródłem światła są tam świecące stworzenia.

Tak wygląda dno oceaniczne zamieszkałe przez tysiące ośmiornic (MBARI, Opracowania naukowe)

Naukowcy zaobserwowali prawie 6 tysięcy ośmiornic na obszarze 2,5 hektara. Wiele ze zwierząt gniazduje na swoich jajach. Ośmiornice znajdują się 3200 metrów pod powierzchnią oceanu i w teorii wcale nie powinno ich tam być.

Naukowcy z Instytutu Badań nad Akwarium w Monterey Bay odkryli ogromną po tym jak wysłali tam robota głębinowego. Przeanalizowali warunki, w jakich żyją ośmiornice M. solidus. Okazuje się, że nie mają wcale źle na oceanicznym dnie.

Portal mashable.com przekazał badania naukowców dotyczące obecności ośmiornic pod wulkanem. Najbardziej prawdopodobna wersja związana jest z obecnością ciepłej wody wulkanicznej, która zachęca zwierzęta do osiadania właśnie w tym miejscu.

Samice były rozsiane po źródłach hydrotermalnych. Te emanowały ciepłem, ledwo widocznym na mglistej, połyskującej granicy między zimną otaczającą wodą morską a ciepłym płynem ulatniającym się niczym miraż - w obrazowy sposób przedstawiono w oficjalnym komunikacie naukowym.

W badanym obszarze nie było też problemu z martwymi ośmiornicami. Te zostały szybko wyłapane przez inne gatunki. Zwolnione miejsce zostało błyskawicznie zagospodarowane przez nowe ośmiornice.

Wyniki tych niezwykłych badań opublikowano w prestiżowym czasopiśmie Science Advances.

Badanie życia głębinowego umożliwia późniejszą eksploatację dna oceanów w poszukiwaniu źródeł surowców energetycznych czy innych minerałów.

Poznanie charakterystyki mieszkania ośmiornic może - jak podają naukowcy - pomóc np. w produkcji leków na wiele nieleczonych dotychczas chorób.

Autor: MAL