Nowa linia metra M3 w Warszawie. Wiadomo, kiedy ruszy budowa
Warszawa planuje budowę trzeciej linii metra, która połączy Pragę Południe z centrum miasta i Gocławiem. Prace przygotowawcze są w toku, a budowa ma rozpocząć się w 2028 roku
Warszawskie metro rozszerza swoją sieć o nową linię M3, która ma znacząco poprawić komunikację w stolicy. Pierwszy odcinek, o długości 8 km, będzie obejmował 7 stacji, zaczynając od stacji Stadion Narodowy i kończąc na Gocławiu – jednym z większych osiedli Warszawy.
Jak podkreśla Radio Zet, inwestycja jest w zaawansowanej fazie przygotowawczej. Konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt wygrało przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, którą ma przygotować w ciągu 36 miesięcy. Oczekuje się, że dokumentacja będzie gotowa w 2027 roku.
Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Budowa ma ruszyć w 2028 roku, a ukończenie pierwszego odcinka przewidziane jest na 2032 rok.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Fatalne stosunki z USA? Wskazał winnych. "Mają osobisty problem"
W planach jest również przedłużenie linii M3 na lewą stronę Wisły, co umożliwi połączenie Pragi Południe z Mokotowem. Docelowo linia ma łączyć się z istniejącą linią M1, co jeszcze bardziej usprawni komunikację w mieście.
Czytaj także: Donald Trump podpadł Polakom. Jest nowy sondaż
Nowe inwestycje w infrastrukturę metra mają na celu nie tylko poprawę komfortu podróży mieszkańców, ale także redukcję czasu spędzanego w komunikacji miejskiej. Dzięki nim Warszawa staje się coraz bardziej przyjazna dla pasażerów.
Jak wygląda metro w Warszawie?
Warszawskie metro składa się z dwóch działających linii: M1 i M2.
Linia M1 to starsza z nich - funkcjonuje od 1995 roku. Jej stacje są proste, utrzymane w stylu lat 90., z charakterystycznymi kolorowymi kolumnami, które pomagają odróżnić stacje od siebie. Na przykład stacja Centrum ma czerwone filary, a Wilanowska - pomarańczowe. Choć może nieco "retro", linia M1 wciąż działa sprawnie i czysto.
Czytaj także: Amerykanie opuszczają Jasionkę. Mieszkańcy przemówili
Linia M2, znacznie nowsza (pierwszy odcinek otwarty w 2015 roku), zachwyca nowoczesnym designem. Każda stacja została zaprojektowana przez innego architekta, dlatego różnią się od siebie wystrojem i klimatem. Są jasne, przestronne, z ciekawym oświetleniem i artystycznymi akcentami - stacja Plac Wilsona wielokrotnie była uznawana za jedną z najładniejszych stacji metra w Europie.