Podniósł to z ziemi w Izraelu. Myślał, że jest zabawką. Ale się pomylił
Do odkrycia, które zelektryzowało środowisko archeologów, doszło w Azorze niedaleko Tel Awiwu. Właśnie trwała wycieczka szkolna, gdy przewodnik zauważył na ziemi przedmiot przypominający zabawkę. Okazało się, że "zabawka" liczy sobie aż 3 tys. lat.
Znalazcą skarabeusza jest Gilad Stern. To pracownik Centrum Edukacyjnego Urzędu Starożytności Izraela i to właśnie on był przewodnikiem wycieczki, w trakcie której doszło do głośnego odkrycia.
Przeczytaj także: Sensacja w Toskanii. Odkrycie "napisze historię na nowo"
Poszli na wycieczkę szkolną. Znaleźli artefakt ze starożytnego Egiptu
Gilad Stern relacjonował, że w trakcie wycieczki zauważył leżący na ziemi przedmiot. Przypominał przewodnikowi zabawkę. Pod wpływem impulsu Stern postanowił jednak podnieść znalezisko i dokładnie mu się przyjrzeć. To był strzał w dziesiątkę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niespodzianka na dnie morza. Zwiedź wrak japońskiej łodzi podwodnej sprzed 80 lat
Wędrowaliśmy po okolicy, gdy zobaczyłem na ziemi coś, co wyglądało jak mała zabawka. Wewnętrzny głos powiedział mi: "Podnieś to i odwróć". Byłem zaskoczony. To był skarabeusz z wyraźnymi żłobieniami, marzenie każdego archeologa-amatora. Uczniowie byli naprawdę podekscytowani – relacjonował Gilad Stern w rozmowie z "The Times of Israel".
Przeczytaj także: Przypadkowe odkrycie w Sławkowie. To "perła", której szukano od lat
Żłobienia na skarabeuszu przedstawiają dwie postacie. Jedna ma wydłużoną głowę, prawdopodobnie część stanowi korona egipskiego faraona. Unosi on rękę nad drugą, siedzącą i niższą osobą. Archeolodzy uważają, że scena przedstawia prawdopodobnie władcę Egiptu nadającego prawa lokalnemu władcy z ludu Kananejczyków.
Przeczytaj także: Ludzki szkielet sprzed 31 tys. lat. Jeden zaskakujący szczegół
Uczestnikami wycieczki byli ósmoklasiści z Gimnazjum Rabina w Azorze. Dyrektor Centrum Edukacyjnego Urzędu Starożytności Izraela określił znalezisko "symbolicznym", ponieważ uczniowie nie tylko posiedli wiedzę z zakresu archeologii, lecz także wnieśli wkład w naukę.
Uczniowie zdobywali wiedzę archeologiczną, a jednocześnie wnieśli wkład w nasze dziedzictwo archeologiczne – podsumował dyrektor Centrum Edukacyjnego Urzędu Starożytności Izraela (The Times of Israel).