Polska rakieta suborbitalna PERUN. Testy niebawem w Ustce
Szacujemy, że PERUN zaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją – aż 70 proc. – powiedział PAP prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera. Przed firmą dwa testowe loty.
Najważniejsze informacje
- PERUN ma zaspokoić ok. 45 proc. europejskiego rynku lotów suborbitalnych.
- W październiku planowane są dwa testowe starty z poligonu w Ustce.
- SpaceForest współpracuje z ESA i rozwija technologie dla sektora kosmicznego.
SpaceForest z Gdyni przygotowuje się do przełomowych testów swojej rakiety suborbitalnej PERUN. Firma planuje w październiku dwa starty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce. Będą to pierwsze tego typu naukowe loty suborbitalne zrealizowane z terytorium Polski.
Prace nad rakietą PERUN realizujemy etapami w ramach kontraktu "Boost!" z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), który wspiera rozwój komercyjnych usług transportu kosmicznego. Zobowiązaliśmy się do komercjalizacji rakiety podczas czterech lotów testowych na wysokościach 50, 80, 100 i 150 km, przy czym 100 km to Linia Kármána - umowna granica kosmosu – powiedział PAP ekspert ds. komercjalizacji technologii kosmicznych i obronnych w SpaceForest Krzysztof Osiak.
Rakieta PERUN, zaprojektowana i zbudowana przez gdyńską firmę SpaceForest, pomyślnie przeszła testy kwalifikacyjne silnika i jest w pełni gotowa do startu. Już w październiku tego roku z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce odbędą się dwa pionierskie loty suborbitalne. Oprócz lotów z usteckiego poligonu firma zaplanowała w 2026 roku dwa kolejne starty: z kosmodromu Atlantic Spaceport Consortium na Azorach oraz z morskiej platformy EuroSpaceport na Morzu Północnym.
Tajemnicze zjawisko nad Hiszpanią. Nagrania świadków
Start z Wysp Azorskich sprawdzi zgodność systemu z europejskimi procedurami, natomiast start z platformy morskiej w Danii umożliwi demonstrację startu z wody oraz lotu rakiety na nominalny pułap kosmiczny. Dodatkowo jesteśmy partnerem dla EuroSpaceport i dostarczamy im technologii nośnej, która pomoże w komercjalizacji i uwierzytelnieniu duńskiej inwestycji - kolejnej, nowopowstającej lokalizacji startów kosmicznych na mapie Europy – tłumaczy dyrektor sprzedaży i marketingu w SpaceForest Marcin Sarnowski.
Nowoczesne technologie i bezpieczeństwo misji
Podczas testów szczególny nacisk położony zostanie na systemy bezpieczeństwa i zarządzania misją. Rakieta korzysta z hybrydowego napędu oraz systemu sterowania TVC, który pozwala na pełną kontrolę lotu i możliwość odzyskania rakiety w dowolnym momencie.
Po zakończeniu projektu "Boost!" SpaceForest planuje rozwój większej wersji rakiety, która ma zwiększyć możliwości wynoszenia ładunków i wydłużyć czas ich przebywania w kosmosie. Firma już teraz jest postrzegana jako wartościowy partner przez największe podmioty branży kosmicznej.