Straciłeś pieniądze z konta? Sprawdź, jak możesz je odzyskać

Jednym z obowiązków należących do banków jest konieczność zwrotu kwoty utraconej podczas nieautoryzowanej transakcji. Sprawdź, jak możesz egzekwować swoje prawa w przypadku odrzucenia reklamacji.

blik płatność telefonem przelew telefonemPłatność mobilna / zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

UOKiK poinformował o wszczęciu procedury wyjaśniającej w odniesieniu do sześciu banków działających w Polsce. Mowa o: PKO Bank Polski, Plus Bank, Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska oraz Pekao SA. Dochodzenie dotyczy sposobu rozliczania reklamacji złożonych w przypadku rozliczania nieautoryzowanych transakcji. Warto wspomnieć, że takie dochodzenie jest już prowadzone łącznie wobec 15 banków.

Kiedy dochodzi do nieautoryzowanych transakcji? Przede wszystkim są one skutkiem cyberataków. Mowa tutaj m.in. o wyłudzeniu haseł do bankowości elektronicznej, danych kart płatniczych czy kodów do autoryzacji przelewów, otrzymywanych poprzez SMS. Przestępcy stosują także fałszywe linki do stron internetowych, poprzez które przechwytywane są dane logowania do kont bankowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Uwaga na fałszywe strony banków. Ekspert o trikach cyberprzestępców

Bank musi zwrócić pieniądze. Chroń swoje prawa

Warto jednak pamiętać, że bank musi zwrócić kwotę nieautoryzowanej transakcji niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia. Instytucja finansowa ma na to czas do końca następnego dnia roboczego po otrzymaniu powiadomienia. Tę kwestię reguluje art. 46 Ustawy o usługach płatniczych.

Od tej reguły istnieją tylko dwa wyjątki. Bank nie ma obowiązku zwrotu w momencie, gdy zgłoszenie zdarzenia nastąpiło później, niż 13 miesięcy od wykonania transakcji lub też gdy istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa. Wówczas bank zawiadamia organy ścigania.

Jak informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, realizacja zapisów ustawy nie zawsze przebiega płynnie. Często instytucje finansowe odmawiają zwrotu pieniędzy lub oddają je po wyznaczonym terminie.

Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd. Nasze działania dotyczą już łącznie 15 banków. Przypominam, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów możemy nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. obrotu - informuje Tomasz Chróstny.
Wybrane dla Ciebie
Rosyjski statek nadał SOS. Szwedzi dokonali kontroli. Oto wyniki
Rosyjski statek nadał SOS. Szwedzi dokonali kontroli. Oto wyniki
Świerk czy jodła? Polacy mają określony typ. Plantator zabrał głos
Świerk czy jodła? Polacy mają określony typ. Plantator zabrał głos
Napięcie w USA. Do wygrania rekordowa suma. Losowanie już 22 grudnia
Napięcie w USA. Do wygrania rekordowa suma. Losowanie już 22 grudnia
Wyniki Lotto 21.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 21.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Jego głos znali wszyscy. Nie żyje Andrzej Bogusz
Jego głos znali wszyscy. Nie żyje Andrzej Bogusz
Ojciec Mai ujawnia. Matka Bartosza G. zniszczyła grób nastolatki
Ojciec Mai ujawnia. Matka Bartosza G. zniszczyła grób nastolatki
Śmiertelny wypadek na wyciągu. Nie żyje turysta z Niemiec
Śmiertelny wypadek na wyciągu. Nie żyje turysta z Niemiec
Podpalili mercedesa za niemal milion złotych. Sprawą zajmie się sąd
Podpalili mercedesa za niemal milion złotych. Sprawą zajmie się sąd
Odkrycie w Wielkopolsce. Znaleźli kości zwierzęce i monety
Odkrycie w Wielkopolsce. Znaleźli kości zwierzęce i monety
Sekundy od tragedii. Kierowca niemal potrącił pieszego na pasach
Sekundy od tragedii. Kierowca niemal potrącił pieszego na pasach
Nagranie z Putinem sprzed 25 lat. Tak mówił o NATO
Nagranie z Putinem sprzed 25 lat. Tak mówił o NATO
Pilny komunikat. Szukają Jakuba Wesołego
Pilny komunikat. Szukają Jakuba Wesołego