o2 - Serce Internetu
  • QUIZY
ABA

Pozyskano najstarsze DNA. Ma ponad milion lat

Podziel się

Naukowcy uzyskali najstarsze zsekwencjonowane DNA. Pozyskano je z trzonowców mamutów, które znaleziono w północno-wschodniej Syberii. Ich wiek szacuje się na 1,2 miliona lat.

Pozyskano najstarsze DNA. Ma ponad milion lat
(Getty Images)
bErTWxWt

Naukowcom ze szwedzkiego Centrum Paleogenetyki udało się pozyskać i zsekwencjonować DNA z zębów trzonowych mamutów, które mają około 1,2 mln lat. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie naukowym "Nature", a także przedstawiono je na Twitterze.

DNA pochodzi z trzech mamutów, które odnaleziono w wiecznej zmarzlinie w północno-wschodniej Syberii. Jeden z nich żył około 1,6 miliona lat temu, natomiast dwa kolejne około miliona lat temu oraz 800 tys. lata temu.

bErTWxWv

Najstarsze DNA ma 1,2 mln lat

DNA uległo ekstremalnej degradacji na bardzo małe fragmenty. Musieliśmy więc zsekwencjonować wiele miliardów ultrakrótkich sekwencji DNA, aby połączyć ze sobą te genomy - przekazał profesor genetyki ewolucyjnej w Centrum Paleogenetyki w Sztokholmiez badaczy Love Dalen.

Okazało się, że najstarszy okaz to "mamut Krestovka" i należał do nieznanej wcześniej linii genetycznej. Autorzy szacują, że około 2 mln lat temu oddzielił się od innych mamutów i był przodkiem pierwszych mamutów, które pojawiły się w Ameryce Północnej.

bErTWxWB
To DNA jest niewiarygodnie stare. Próbki są tysiąc razy starsze niż szczątki Wikingów, a nawet datują istnienie ludzi i neandertalczyków - dodaje Dalen.

Ostatnie mamuty wyginęły około 8 tys. lat temu. Za najstarsze DNA uznawano do tej pory DNA konia, który żył około 780 tys. lat temu.