Karolina Woźniak|

Antarktyda. Naukowcy dotarli do Wostok. Co skrywa podlodowcowe jezioro?

Po 4 latach prac naukowych badacze dowiercili się w końcu do jeziora Wostok. Byli zaskoczeni, kiedy odkryli, że kilometry pod lodem jest emitowane ciepło. Co więcej, w jeziorze mogą znajdować się nieznane dotąd formy życia.

Antarktyda. Naukowcy dotarli do Wostok. Co skrywa podlodowcowe jezioro?
(youtube.com, Jinzo)

Odkrycia dokonano na południowym biegunie na wschodnim lodowcu Antarktydy, który znajduje się w pobliżu rosyjskiej stacji badań naukowych. Badacze starali się dowiedzieć, co znajduje się pod lodem. W końcu im się udało. Naukowcy w końcu dotarli do jeziora Wostok - jednego z najpopularniejszych jezior podlodowcowych na Antarktydzie.

Naukowcy dotarli do jeziora Wostok. Jaką skrywa tajemnicę?

Wostok jest ukryte pod powierzchnią lodowca - 3750 metrów pod powierzchnią Antarktydy. Ma około 15 690 kilometrów kwadratowych i to czyni go największym i najgłębiej położonym jeziorem na Antarktyce.

Temperatura wody w jeziorze waha się pomiędzy 10°C a 18°C, co może wskazywać na podziemne źródło ciepła - podaje express.co.uk. Rosjanie postanowili pobrać próbkę do badań - badacze mają nadzieję, że dzięki temu uda im się poznać nieznane dotąd formy życia, drobnoustroje, składniki odżywcze, czy różnorakie gazy.

Zdaniem niektórych uczonych takie badania mogą nas przybliżyć do odkrycia, jak ewoluowało życie przed epoką lodowcową - jezioro posiada całkowicie odizolowany ekosystem, wodę, ciepło. Jednak mimo opracowania doskonałego planu misję wiercenia wgłąb jeziora Wostok odwołano z obawy przed zanieczyszczeniem środowiska.

Jednocześnie NASA zaczęło dostrzegać potencjał w tych działaniach. Przewiercanie się przez lodowiec mogłoby być idealnym treningiem przed przewiercaniem się przez powierzchnię Europy, jednego z księżyców Jowisza.