Biznes na kołach – jakie samochody dostawcze opłaca się kupić w 2025 roku?
Wybór odpowiedniego samochodu dostawczego to strategiczna decyzja dla każdej firmy. W 2025 roku rynek obfituje w nowe modele elektryczne i zmodernizowane wersje spalinowe. Przedstawiamy przegląd najciekawszych propozycji oraz najważniejsze aspekty, które warto wziąć pod uwagę przed zakupem.
Przegląd rynku – najpopularniejsze modele aut dostawczych w 2025 roku
Decyzja o zakupie pojazdu użytkowego powinna opierać się na twardych danych rynkowych i analizie bieżących trendów. W 2025 roku na czele rankingów rejestracji niezmiennie plasują się modele, które przez lata dowiodły swojej niezawodności i funkcjonalności. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) liderem pozostaje Renault Master, który mimo okresowych wahań sprzedaży, utrzymuje dominującą pozycję. Tytuł Międzynarodowego Samochodu Dostawczego Roku 2025, przyznawany podczas gali International Van of the Year (IVOTY) na IAA Transportation w Hanowerze, dodatkowo wzmacnia jego wizerunek jako sprawdzonego narzędzia pracy. To już piąty raz, gdy model tej francuskiej marki zdobywa to prestiżowe wyróżnienie.
Tuż za liderem toczy się zacięta rywalizacja o kolejne miejsca na podium. W czołówce regularnie pojawiają się takie modele jak Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter oraz Ford Transit. Z kolei Fiat Ducato, ceniony za korzystny stosunek ceny do możliwości oraz szeroką gamę konfiguracji, pozostaje popularnym wyborem szczególnie w sektorze rolniczym. Wysoką pozycję utrzymuje również Iveco Daily, doceniane za ponadprzeciętną wytrzymałość konstrukcji i zdolność do przewożenia cięższych ładunków.
Jeśli szukasz samochodu dostawczego pasującego do twoich potrzeb, na Automarket.pl znajdziesz je w różnych formach finansowania – w leasingu i wynajmie długoterminowym oraz zakupie za gotówkę. Sprawdź: https://automarket.pl/samochody-dostawcze.
Najważniejsze premiery i nowości na rynku w 2025 roku
Rok 2025 przynosi szereg istotnych premier, które mogą zmienić układ sił w segmencie pojazdów użytkowych. Producenci, zmuszeni do adaptacji do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji CO2, intensywnie rozwijają ofertę modeli zelektryfikowanych. Jedną z najbardziej oczekiwanych nowości jest debiut Mercedesa oparty na modułowej platformie VAN.EA (Van Electric Architecture), przeznaczonej wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. Stanie się ona fundamentem dla przyszłych vanów marki, w tym następców modelu Vito, a jej produkcja będzie miała miejsce w polskiej fabryce w Jaworze.
W segmencie pojazdów elektrycznych pojawiają się także nowi konkurenci, w tym chińskie marki, które oferują atrakcyjne cenowo alternatywy. Przykładem jest chiński BYD eVALI, duży furgon elektryczny dostępny w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 oraz 4,25 tony. Model ten zapewni przestrzeń ładunkową do 17,9 m³ i zasięg około 250 km, konkurując bezpośrednio z Fordem E-Transit czy Renault Master E-Tech. Innym debiutantem jest elektryczna wersja pickupa Isuzu D-Max EV, wyposażona w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 177 KM i stały napęd na cztery koła.
Nowe i zmodernizowane modele spalinowe oraz hybrydowe
Mimo rosnącego znaczenia elektromobilności, producenci nie rezygnują z rozwoju pojazdów z napędami konwencjonalnymi i hybrydowymi. Na początku 2025 roku na rynku zadebiutował Volkswagen T7 Transporter. Jest dostępny w szerokiej gamie wariantów napędowych: od silników Diesla 2.0 TDI, przez hybrydę plug-in o mocy 232 KM, aż po cztery wersje w pełni elektryczne.
Rynek pickupów również wzbogacił się o innowacyjne rozwiązania. Wiosną 2025 roku do sprzedaży trafił Ford Ranger w wersji PHEV, czyli jako hybryda plug-in. To pierwszy pickup z tego typu napędem, łączący silnik benzynowy 2.3 EcoBoost z jednostką elektryczną. Pojazd może przejechać do 45 km w trybie bezemisyjnym i oferuje praktyczną funkcję Pro Power Onboard, pozwalającą na zasilanie zewnętrznych urządzeń elektrycznych. Warto również zwrócić uwagę na debiutujące w Polsce chińskie pickupy, takie jak Foton Tunland G7 i V7, które kuszą atrakcyjną ceną i bogatym wyposażeniem standardowym.
Jak dobrać samochód dostawczy do potrzeb firmy?
Wybór właściwego pojazdu użytkowego to decyzja strategiczna, która musi uwzględniać specyfikę prowadzonej działalności. Rynek oferuje szeroką gamę nadwozi, a każde z nich ma inne przeznaczenie:
- najpopularniejszym typem jest furgon, który charakteryzuje się zamkniętą, sztywną przestrzenią ładunkową oddzieloną od kabiny pasażerskiej, co zapewnia doskonałą ochronę towaru przed warunkami atmosferycznymi i kradzieżą. Furgony są idealnym rozwiązaniem dla firm kurierskich, ekip remontowych czy dostawców zaopatrzenia do sklepów;
- innym rodzajem nadwozia jest kontener, często wyposażony w windę załadowczą, która znacząco ułatwia pracę z ciężkimi przedmiotami. To rozwiązanie sprawdza się w transporcie towarów wymagających szczególnego zabezpieczenia, na przykład mebli czy sprzętu AGD i RTV;
- dla firm zajmujących się przewozem osób przeznaczone są minibusy, które mogą transportować do 9 osób i oferują udogodnienia takie jak klimatyzacja czy systemy multimedialne;
- w przypadku transportu towarów wymagających kontrolowanej temperatury niezbędnym wyborem będzie izoterma lub chłodnia.
Małe i średnie pojazdy dostawcze jako uniwersalne narzędzia pracy
Dla wielu przedsiębiorstw najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem okazują się samochody dostawcze średniej wielkości, których ładowność oscyluje wokół jednej tony. Są one kompromisem między kompaktowymi wymiarami, ułatwiającymi poruszanie się w mieście, a dużą przestrzenią ładunkową. Zazwyczaj występują w co najmniej dwóch wariantach długości oraz w wersjach z podwójną kabiną. W tej kategorii znajdziemy takie modele jak Ford Transit Custom, Volkswagen Transporter czy pojazdy produkowane przez koncern Stellantis i Toyotę.