Płatna współpraca z marką Procter & Gamble | 
aktualizacja 

Skarbiec innowacji. W szwajcarskim biurze P&G powstają rzeczy, które zmieniają nasze codzienne życie

Dobranie właściwego rozmiaru pieluszek za pomocą jednego kliknięcia, opakowania szamponów, które ułatwiają korzystanie z nich osobom niedowidzącym czy kapsułki do prania pozwalające obniżyć emisję CO2. Z pozoru proste wynalazki mają kolosalny wpływ na nasze codzienne życie. Jako jedni z nielicznych mogliśmy zobaczyć, jak takie innowacje powstają w Procter & Gamble.

Skarbiec innowacji. W szwajcarskim biurze P&G powstają rzeczy, które zmieniają nasze codzienne życie
(materiały partnera)

Innowacja to słowo, które kojarzy się z przełomowymi wynalazkami, ale w rzeczywistości nasze codzienne poczucie komfortu zależy także od drobiazgów. Dzięki zaawansowanym technologiom inżynierowie i projektanci z P&G wiedzą nawet, jak rozwiązać problemy, których jeszcze nie zauważyliśmy, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że pojawią się w przyszłości.

- W P&G mamy obsesję na punkcie znajdowania rozwiązań codziennych problemów, z jakimi mają do czynienia nasi konsumenci teraz i jakie mogą pojawić się w przyszłości – mówił z dumą Victor Aguilar, Dyrektor ds. Badań, Rozwoju i Innowacji P&G podczas naszej wizyty w głównej europejskiej siedzibie P&G, która mieści się w Genewie. Jako jedni z nielicznych mieliśmy okazję zajrzeć do tzw. "Skarbca". Nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ wcześniej pod adresem Rte de Saint-Georges 47 mieścił się bank, a teraz zamiast skarbca z pieniędzmi jest tu centrum innowacji.

Wiedza cenniejsza niż złoto

Czy jest coś, co może być cenniejsze od pieniędzy i złota? Odpowiedź oczywiście brzmi – tak! Te rzeczy to wiedza i informacje. Dlatego właśnie do Skarbca P&G na co dzień ma dostęp tylko garstka osób. Choć zakaz fotografowania jest czymś oczywistym w takich miejscach, to ciekawostką jest to, że jednym ze środków podjętych w celu zabezpieczenia tajemnic P&G, jest okresowa zmiana aranżacji wnętrza Skarbca. To przypomina opowieści szpiegowskie, gdzie co jakiś czas jest zmieniana metoda szyfrowania, żeby obcy wywiad miał utrudnioną pracę. Dane są bowiem kluczem do sukcesu, a P&G kompleksowo podchodzi do tego zagadnienia.

Science-fiction na co dzień

Choć nie widzieliśmy wszystkiego, to miejsce zrobiło na nas ogromne wrażenie. Przewodniczką była Valentina Volta – liderka genewskiego centrum innowacji. Co możemy wam powiedzieć? Na przykład to, że jeśli wydaje wam się, że stworzenie kapsułek do prania czy pasty do zębów polega na zmieszaniu kilku składników i zamknięciu ich w obrandowanym opakowaniu, to macie rację – wydaje wam się.

P&G stworzyło system pozyskiwania i analizowania danych, które są zbierane od uczestników programów testowych. W domach osób, które dołączają do programu, montowane są czujniki rejestrujące ilość zużywanej wody, wagę wyrzuconych pieluch, a nawet to, ile pasty do zębów wyciskają na szczoteczkę. To wszystko pozwala ocenić m.in. jaki rozmiar opakowań warto brać pod uwagę przy wypuszczaniu na rynek nowego produktu albo skłonić do rozważań, czy dałoby się użyć innych materiałów, by uczynić go lżejszym i bardziej przyjaznym środowisku. W końcu lżejsze i mniejsze, ale równie skuteczne pieluchy pozwolą ograniczyć ślad węglowy nie tylko na etapie produkcji i transportu do sklepu, ale także na etapie utylizacji odpadów.

W Skarbcu zaaranżowano też przestrzeń przypominającą mieszkanie. Znajduje się w nim np. lustro, które skanuje twarz, ocenia stan cery i przedstawia sugestie dotyczące kosmetyków. Technologie bazujące na sztucznej inteligencji pomagają również właścicielom sklepów zoptymalizować ułożenie produktów na półkach w taki sposób, by zapewnić możliwie najlepszą sprzedaż. Dane to klucz do sukcesu, a ten odnoszą ci, którzy potrafią je zbierać, przetwarzać i przede wszystkim – wyciągać odpowiednie wnioski.

Odpowiedzialne innowacje

Czy wiecie, że pranie, jak wiele innych domowych czynności, ma wpływ na środowisko naturalne? Największe znaczenie ma tu proces podgrzewania wody. Dlatego P&G stworzyło kapsułki do prania Ariel PODS® w opakowaniu ECOCLIC®, który jest przyjazny w wielu wymiarach. Przede wszystkim, technologia COOLCLEAN™ sprawia, że produkt doskonale radzi sobie z plamami przy temperaturze prania zaledwie 30 stopni. To obniża ślad węglowy i rachunki za energię elektryczną.

Kartonowe opakowanie w samej tylko Europie zmniejsza produkcję odpadów z tworzyw sztucznych aż o 6,5 tys. ton. Jest tak zaprojektowane, by otworzyć je jedną ręką, a więc z kapsułek mogą w łatwy sposób korzystać osoby z ograniczoną sprawnością. Wisienką na torcie jest technologia Navilense, która po zeskanowaniu specjalnego kodu QR, pozwala uzyskać informacje o produkcie także niedowidzącym i niewidomym.

- Nasze brukselskie Centrum Innowacji zatrudnia ponad 1 tys. osób, którzy na co dzień pracują nad innowacjami. Co roku analizują tysiące nowych formuł i składników, by zapewnić najlepszą skuteczność prania, a prototypy są testowane wspólnie z grupą 1,5 tys. konsumentów. Wszystko po to, by najlepiej spełnić oczekiwania użytkowników – mówi Loic Tassel, Prezes P&G na Europę. Dzięki temu nawet opracowanie kapsułek do prania urasta do rangi sztuki.

Komfort tkwi w szczegółach

P&G to prawie 190 lat historii i projektowania rozwiązań, które zmieniają życie konsumentów na lepsze. Czy wiecie, że jednorazowe pieluszki Pampers towarzyszą nam już od 1961 r.? Nazwa ta spopularyzowała się na tyle, że słowo "pampers" jest używane jako synonim pieluchy jednorazowej. Teraz można je w łatwy sposób dobrać do wagi i budowy dziecka dzięki specjalnej aplikacji. Produkty są dostępne nawet dla dzieci o wadze 18 kg.

Czy keczup może stać się inspiracją dla płynu do mycia naczyń? W przypadku Fairy tak właśnie się stało. Dzięki odwróconej butelce można wykorzystać produkt niemal do ostatniej kropli, co wpisuje się w filozofię zero waste. Nowe butelki Fairy Max Power przedstawiono w tym roku. Kształt to jedno, ale innowacje dotyczą nawet samego zamknięcia, które zapobiega niechcianemu wyciekowi płynu, a więc jego marnowaniu.

Inny przykład wydawałoby się niewinnej innowacji? W trakcie menopauzy może dochodzić do nadmiernego wysuszenia skóry i włosów. Specjaliści z P&G doskonale o tym wiedzą, dlatego w ofercie Pantene pojawiły się produkty stworzone z myślą o kobietach, które ją przechodzą. Tak oto odżywka Pantene Hair Biology Revitalize & Soothe skutecznie nawilża włosy i sprawia, że są lśniące i zachowują swoją objętość.

To, co z polskiego punktu widzenia wydaje się szczególnie ważne, to deklaracja Loica Tassela, który przyznał, że dla europejskich działań koncernu P&G Polska to jeden z najważniejszych ośrodków innowacji P&G. Nad Wisłą mieści się drugie co do wielkości centrum IT firmy na świecie, a w niej największy zespół zajmujący się projektami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Płatna współpraca z marką Procter & Gamble
Autor: Wojciech Grzesiak
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić