Wojciech Kulik
Wojciech Kulik|

Potwór sprzed 300 mln lat. Naukowcy wiedzą już, czym był naprawdę

Zamieszkujący Ziemię 300 milionów lat temu potwór Tully’ego stanowił dla naukowców niemałą zagadkę. Teraz wreszcie, po blisko siedmiu dekadach, udało im się ją rozwiązać. Wiemy już na pewno, czy to osobliwe stworzenie morskie było kręgowcem, czy bezkręgowcem.

Potwór sprzed 300 mln lat. Naukowcy wiedzą już, czym był naprawdę
Wizja potwora Tully'ego (Yale University, Sean McMahon)

Potwór Tully’ego – tak potocznie nazywany jest gatunek, którego nazwa rodzajowa brzmi tullimonstrum gregarium. Skąd nazwa? To właśnie Francis Tully odkrył skamieniałości reprezentanta tego niezwykłego gatunku w latach 50. XX wieku.

Czym był naprawdę potwór Tully'ego?

Żył 300 milionów lat temu i był naprawdę niezwykły. Ten "potwór" miał 15 centymetrów długości, ciało z płetwami, oczy osadzone na czymś przypominającym słupek oraz długą, cienką trąbę zakończoną albo zębami, albo pazurami. Nic dziwnego, że naukowcom trudno było jednoznacznie sklasyfikować ten gatunek.

Prawdziwa natura potwora Tully’ego pozostawała zagadką dla naukowców przez 70 lat. Aż do teraz. Badacze z Uniwersytetu Tokijskiego odkryli jego sekrety. Podzieli się swoimi wnioskami na łamach magazynu "Paleontology".